Livskvalitet

Liv Unni Geithus forteller om hennes erfaringer med kveldsarrangementet livskvalitet og troshistoriekurset. Det handler blant annet om hva som har formet ens tro og gudsbilde, hva en gjerne skulle ha ønsket hadde vært annerledes og hva en er takknemlig for.

Livskvalitet

Liv Unni Geithus er sykepleier og står i midten av livet. Hun liker det meste av kultur og sosiale ting, alt etter hva hun tar seg tid og råd til. Hun sier at venner er viktige, og at å være i naturen er både bra for trening og fritid. Egentlig er hun med i en annen menighet, men hun deltok i aktivitetene Livskvalitet og Troshistoriekurs i regi av Årstad og Fridalen menigheter.

Livskvalitet er et kveldsarrangement i Årstad menighetssenter som tar opp forskjellige temaer som er relevante og berører det praktiske livet. Tre emner kommer hun på i farten: «Hvordan bruker vi mobilen vår?», «Hvilket forhold har vi til alle tingene vi eier?» og «Hvordan setter vi grenser i nære relasjoner?».

I starten av arrangementet blir det servert enkel mat. Etter en leder har innledet til kveldens emne, blir alle delt inn i grupper for å diskutere temaet videre sammen.

Liv Unni har også deltatt på troshistoriekurset. Hun forteller at det handler blant annet om hva som har formet ens tro og gudsbilde, hva en gjerne skulle ha ønsket hadde vært annerledes og hva en er takknemlig for. Opplegget hjelper til å stole på at Gud er til stede og at Han er stor nok til å tåler å høre det man har på hjertet.

Liv Unni sier: Jeg opplever at det er stort behov for et slikt kurs i Bergen. Det er mange i byen som tror, men som ikke vet helt hvilken retning de skal ta. Dette kurset kan være en smakebit for å finne ut av røttene sine og en hjelp til å finne ut hvordan en vil gå videre i kristenlivet.

Hun anbefaler både Livskvalitet og Troshistorie til alle og sier at selv om det tar utgangspunkt i det kristne verdigrunnlaget, er det stort rom for menneskelig erfaring og det levde liv. Her kan man få tips fra andre om hvordan de har løst ulike utfordringer og man kan få noe nytt å reflektere over. Liv Unni ønsker å legge til at hun det siste året har oppdaget mer gleden av å snakke med Gud gjennom bønn. Hun har opplevd dette som en kilde til fornyelse og nye perspektiver, og håper at menigheten også vil arrangere bønnekurs.

Vil du være med og hjelpe til med å lage kvelds, rydde eller være gruppeleder? Ta kontakt med Marianne på tlf 94119229.