To ting vi alle kan gjøre

Det er rare tider. Mange holder seg mest innendørs, fordi det er det beste å gjøre for å begrense smitte. Noen jobber fortsatt, for å holde viktige dele av samfunnet i gang.

Et hvitt steartinlys står og brenner med difus mørkeblå bakgrunn

Hvis man er en av dem, som er hjemme, kan der både melde seg rastløshet, ensomhet og frustrasjon. Hva skal en gjøre? Vi føler os maktesløse.
To ting, vi alle kan gjøre:
1: Fat telefonen og ring en du kjenner og holder av. Del tanker, bekymringer og gleder.
Ring til dem, som sitter alene der hjemme og lider avsavn. Fortell dem, at du gleder deg til å være sammen med dem igjen om kanskje noen uker, når det hele er normalt igjen. Del gode minner.
2: Bed til Gud. Han lytter og har makt til å gripe ind. Bed en fri bønn med det, der fyller i deg. Bekymring over en uviss fremtid. Takknemlighet for alt det gode, du har.
Eller om du har en salmebok, da kan du bruke de bønner der finnes fra side 1133 fx. Martin Luthers bønn:

Hellige Herre Gud,
Hellige, sterke Gud,