Drop in dåp - helt enkelt, like stort!

Lørdag 21. september inviterer Modum menighet til drop in dåp for barn og voksne i alle aldre.

Foto: Bo Mathisen

Nesten hver søndag er det mulighet for dåp i en av kirkene våre i Modum, men noen opplever av ulike grunner terskelen høy for å bli døpt eller døpe barnet sitt i gudstjenesten. Derfor ønsker vi å invitere til drop-in dåp i Åmot kirke lørdag 21. september kl. 12-16

Dåpen er en flott tradisjon og en stor begivenhet uansett om den som døpes er ung eller gammel. Gjennom dåpen får man del i kirkens fellesskap som strekker seg verden rundt – til alle tider. I dette fellesskapet finnes vanlige mennesker som Gud i dåpen lover å følge gjennom livet.

Hvem er det for?

For hvem som helst. Ung eller gammel, troende og tvilende. Er du voksen og har tenkt på å bli døpt? Ble dåpen for en sønn eller datter utsatt? Er du konfirmant som vil bli døpt i god tid før konfirmasjon? Uansett hva historien er, er du hjertelig velkommen til dåp.

Hva må den som skal døpes ordne på forhånd?

• Ta med legitimasjon og/eller fødselsattest
  • Ha med minst to faddere. Vi kan stille med faddere hvis vedkommende ikke har med egne.
  • Dersom den som skal døpes er under 15 år og kommer aleine, må vedkommende ha med skriftlig godkjenning fra begge foresatte/foreldre. Hvis en av de foresatte/forelder er med, må det i tillegg foreligge skriftlig godkjenning fra den foresatte/ av foreldrene som ikke er til stede.

Hva skjer?

Du tilbys en kort prat med presten, før dåpshandlingen i kirkerommet. Tilbudet har lav terskel, men seremonien vil være verdig og vakker i et kirkerom med tente lys og orgelbrus. Helt enkelt – like stort.

Du trenger bare å møte opp, så ordner vi resten. Ønsker du å ha med egne faddere (minst to), er det fint. Ellers har vi medarbeidere som gjerne stiller opp som faddere (vitner til dåpen) hvis du ikke har med selv. Hjertelig velkommen til dåp i kirken!