Bakgrunn og planlegging i forkant
Menighetsrådet vedtok i vår at Modum menighet skulle arrangere drop-in-dåp, og ba trosopplærer Anne-Kjersti B. Holberg om å lede arbeidet. Hun dannet en arbeidsgruppe sammen med Netta Marie Skretteberg Amble og Caroline Lygre. Første planleggingsmøte ble holdt i juni, for å finne tid, sted, frivillige medhjelpere og form på arrangementet. PR-arbeidet startet kort tid etter, på sosiale medier og i form av plakater.
Therese Baardseth pyntet til dåpsfest med flotte blomster i høstlige farger. Foto: Laila Sortland
Forberedelser
5 frivillige medhjelpere og 8 ansatte var i sving fra kl.10 for å pynte til dåpsfest, gjøre klart kirkerom, koke kaffe, steke vafler, ordne det administrative rundt dåpen og øve til seremoniene.
Kl.12 var de klare, og tre dåpsfølger dukket opp i løpet av de første 10 minuttene. De ble tatt imot av hyggelige verter på kirketorget, og fikk hjelp til registrering. Så fulgte en samtale med presten som skulle døpe, før selve dåpsseremonien inne i kirkerommet. De som ventet på tur, ble tilbudt kaffe og vafler på kirketorget.
Inne i kirka var det tent levende lys, og sammen med orgelmusikken skapte det en høytidelig og vakker ramme rundt dåpshandlingen. Unge klokkere og kirketjenere formidlet dåpstekster og solosang så nært og ekte at tårene trillet hos flere av oss. Måne og sol ble valgt som dåpssalme, og at musikerne, klokkere og kirketjener hadde sunget refrenget 18 ganger i løpet av de fire timene drop-in-dåpen pågikk. Flere av de frivillige medarbeiderne stilte opp som faddere der det trengtes.
Etter dåpen ble dåpsfølgene invitert inn i storstua for å feire dagen. Der var det pyntet med hvite duker, flotte blomsteroppsatser og masse ballonger i flotte høstfarger. Grethe Holm hadde bakt en stor, herlig dåpskake, og det var rikelig til alle som ville ha. Flere hadde planlagt å dra på restaurant og spise sammen med dåpsfølget sitt, mens noen ble igjen for å feire i kirken.
Foto: Laila Sortland
Alle de som var med på å arrangere Drop-in-dåp opplevde det som svært meningsfylt og fint å være med på. Utenom de ansatte var disse med og lage et flott arrangement: Anne-Margrethe Eide Skagen, Laila Sortland, Stine-Mette Jahren, Therese Baardseth og Netta Marie Skretteberg Amble. Takk til alle dere for frivillig innsats!