Uttalelse fra Det europeiske personvernråd 20. mars 2020
Utdrag av spørsmål og svar:
Kan en arbeidsgiver be besøkere eller ansatte om spesifikke helseopplysninger i sammenheng med COVID-19?
Her er prinsippene om proporsjonalitet og dataminimering særlig relevant. Arbeidsgiveren bør bare forlange helseopplysninger hvis det er tillatt i nasjonal lovgivning.
Er det tillatt for en arbeidsgiver å utføre medisinske tester på ansatte?
Svaret avhenger av nasjonale lover om arbeidsmiljø og sikkerhet. Arbeidsgivere kan bare registrere og behandle helseopplysninger dersom loven pålegger dem det.
Kan en arbeidsgiver fortelle at en ansatt er infisert med COVID-19 til kollegaer eller folk utenfor virksomheten?
Arbeidsgivere bør informere ansatte om tilfeller av COVID-19 og iverksette beskyttelsestiltak, men bør ikke kommunisere mer informasjon enn nødvendig. I tilfeller hvor det er nødvendig å opplyse navnet på den ansatte som har fått viruset (for eksempel i forebyggende øyemed) og nasjonale lover tillater det, skal den ansatte informeres på forhånd og hans verdighet og integritet vernes.
Hva slags informasjon kan behandles av arbeidsgivere i sammenheng med COVID-19?
Arbeidsgivere kan innhente personopplysninger for å oppfylle sine plikter og organisere arbeidet i tråd med nasjonal lovgivning.