Holmsbubilder i kulturkapellet

Utstillingen i kulturkapellet ved Holmsbu kirke er byttet ut – nå er det kunst med motiver fra lokalmiljøet publikum kan se. Hovedkunstneren er fortsatt Alberto Rosati, italieneren som var bosatt i Holmsbu i ni år. Fra søndag settes hans bilder opp mot en ferskere lokal kunstner.

Alberto Rosati, med et av sine Holmsbumotiver, mens han fortsatt bodde i Holmsbu

«Å male Holmsbu» er overskriften over denne søndagens arrangement i kulturkapellet. De over 50 malerne i kunstnerkolonien i Holmsbu malte alle bilder fra miljøet der de tilbrakte somrene. Alberto Rosati (1897 – 1971) er en av de få som også malte Holmsbu på vinteren.

Hva tar en maler tak i for å portrettere et sted? Er det forskjell på å male stedet man er vokst opp, et sted man flytter til, framfor et sted man blir betatt av som tilreisende? Søndag tenker kunsthistoriker Øyvind Storm Bjerke høyt sammen med Tiril b Bjørkvold.

Rosati kom til Holmsbu med sin familie i 1947, og var bosatt her i ni år. Etter å ha fullført døpefonten i kirken, dro han tilbake til Italia, full av hjemlengsel.

Fersk kunstner
Hvordan skildrer en nålevende kunstner Holmsbu, sammenlignet med Rosati?
Ellen Gullerud er så godt som født på Gunnarskjær i Holmsbu. Det var veldig sommer i 1949, familien var på hytta som var uten kjørevei og det var seks uker til termin. Men Ellen var klar og gode naboer fikk tilkalt ambulanse som kjørte fort fort hele veien fra Holmsbu til kvinneklinikken i Josefinegaten i Oslo. Hvem vet - kanskje mens Alberto Rosati tok seg en tur i Jahrenskogen for å finne nok et motiv med trestammer.

Alberto Rosati forlot Holmsbu i 1954, mens Ellen har hatt alle sine salige somre her. Så intenst var forholdet at hun etter å ha bodd hele hverdagslivet i Oslo flyttet til Holmsbu i 2009.

Hun gikk på Statens kunst og håndverksskole - på trelinja som det het da. Senere har hun jobbet som interiørarkitekt mot offentlige rom.

Kunsterisk er det akvarellen som er hennes format.

-Det fascinerer meg hvor skjørt det er - en dråpe på avveie, så er bildet ødelagt - hvis du ikke på kreativt vis klarer å integrere feilen i uttrykket videre, sier hun.

Å få tid og plass til å lage akvareller ble først mulig når hun nå er pensjonist. Og Holmsbu er stappfullt av motiver og stemninger - hele året, smiler hun. Hun observerer, fotograferer og går hjem og maler og maler.

Hennes og Rosatis Holmsbubilder kan ses under arrangementet på søndag og i kulturkapellets åpningstider torsdag til søndag kl. 13 – 16 fram til 9. juli.

Mer om arrangementet finner du her: Holmsbubilder i kulturkapellet,

og billetter til arrangementet 2. juli kl. 15 kan du kjøpe på Tikkio.com.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet