En forestilling om få livet snudd på hodet

Heidi Halvorsen har skrevet to bestselgende diktsamlinger, basert på egne opplevelser. Søndag 2. juni kl. 15 debuterer hun i kulturkapellet med forestillingen «Med mine øyne».

Heidi Halvorsen er klar med forestillingen "Med mine øyne" i kulturkapellet 2. juni. Foto: Pål A. Berg

I Heidi Halvorsens forestilling "Med mine øyne" deler hun både musikalske innslag og egne dikt, men først og fremst forteller hun sin egen historie. – Mange kan kjenne seg igjen, også med synet i behold, sier hun.

Hun vokste opp uten å vite at hun var i ferd med å bli blind. Da det yngste barnet hennes var sju måneder gammelt, forsvant siste rest av synet. Dette er altså en fortelling om å miste evnen til å se med øynene, men Heidi protesterer på at den først og fremst egner seg for folk i samme situasjon:
- Kanskje er det minst for dem som er midt oppe i det, sier hun.  De kjenner jo til hvordan det kan være. Jeg tenker først og fremst forestillingen er for dem som opplever at livet endrer seg, - og det er vel oss alle. Livskamp er livskamp, uansett hva årsaken er.

Sammen med regissør Helga Samset har Heidi jobbet intenst med å hente fram minner og bygge fortellingen. Underveis har det vært mange vurderinger:
- Vi har tenkt på mye på etikken i dette, for eksempel hvordan jeg framstiller menneskene som var rundt meg i denne perioden.

Regissøren føyer til:
- Gjennom sang, dikt og fortelling får publikum møte verden gjennom Heidis blinde øyne. Du inviteres til å bli med inn i lydene, luktene og fargene slik Heidi opplever dem, sorgene som kanskje ligner på dine, og alt det livet ellers bringer med seg av nye oppdagelser og fine folk. Kanskje kan et innblikk inn i Heidis verden og det hun ser, være med å gi deg større innsikt i din egen?

Heidi Halvorsen er utdannet spesialpedagog og bor i Våle i Vestfold og arbeider nå som elevveileder ved Re videregående skole. Etter suksessen med diktsamlingene er hun mye benyttet som oppleser og musiker.

Forestillingen er utviklet i samarbeid med KABB og støtte fra K-stud. Forestillingen er en del av Asker kulturfestival.

Billetter til forestillingen i kulturkapellet kan kjøpes på tikkio.com. Det er begrenset plass i lokalet, så forhåndskjøp anbefales – mange av plassene er allerede solgt.

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet