Sorgenfri - fløytekongens tilfluktssted

Den musikalske forestillingen i kulturkapellet ved Holmsbu kirke søndag 15. juni kl. 15 er historien om et liv som ble annerledes enn han selv ønsket.

Gunhild Tønder og Torun Torbo til kulturkapellet i Holmsbu. Foto: Eirik Os Simonsen

Han ble slått av sin far, og den mannlige elskeren hans ble henrettet foran øynene hans. Som Frederik den store ble han en fryktet krigsherre. I sitt vesen var han alltid en kunstnerisk sjel, og fløytetonen var hans mildeste og mest personlige stemme.

- Et portrett av Frederik den Store av Potsdam hang på veggen i en bunker i Berlin en maidag i 1945, forteller Torun Torbo, som spiller fløyte i KORK og er kjent for en rekke egne radioprogrammer. Med seg har hun Gunnhild Tønder på cembalo.

- Som Tysklands mektigste krigsherre gjennom tidene var Frederik den Store et forbilde for en av verdens mest despotiske herskere, men selv var han en langt mer nyansert person.

Sorgenfri

-Jeg har kalt dette prosjektet Sorgenfri, etter navnet som "fløytekongen" ga sitt landlige slott i Potsdam, Sans Soucis - "uten bekymring". Her kunne han puste ut og omgi seg med musikere, komponister og andre kulturpersoner. Fredrik den store av Preussen var en fryktet og respektert monark, men også en mann av store motsetninger. Der faren hadde vært en brautende, øldrikkende bølle, var Fredrik en forfinet sjel, som lengtet etter skjønnhet og kultur. og egentlig helst bare ville studere kunst, musikk og latin, ri turer i skogen og diskutere filosofi med vennen Voltaire. I ungdommen virket dette som en rød klut for hans militaristiske macho-far, og Fredriks oppvekst ble voldelig og tøff. Elskeren hans, Løytnant Katte, ble henrettet av faren, og Frederik ble tvunget til å se på.

Torbo og Tønder spiller musikk av komponister Fløytekongen gjerne lyttet til, og flere av hans egne komposisjoner – alt kombinert med fortellingen om Fredrik den stores eget liv.

Vil du lese mer om hva som skjer i Holmsbu kirke og Holmsbu kapell i sommer? Se sommerprogrammet for kunstnerkirken og kulturkapellet og oversikt over gudstjenester i Søndre Hurum. Ønsker du omvisning med Frank Tangen i kunstnerkirken Holmsbu kirke kan du lese mer om bestilling av gruppeomvisning i Holmsbu kirke, eller hvordan du kan få en gratis "kunstpause i kunstnerkirken" en lørdag i sommer.

Kontaktinformasjon for Søndre Hurum menighet

Søndre Hurum menighet