Forskere fra våre to nordligste universitet samt representanter fra Nordlandsmuseet og Trondenes historiske senter var med og laget den faglige rammen rundt programmet. På Trondenes er folks hverdagsliv og næring er uløselig knyttet til kirkelig tradisjon gjennom 1000 år. Samfunn og kirke har utviklet seg og endret seg hånd i hånd opp gjennom tiden. Denne utviklingen fortsetter og vi er med på å skape den.
Havet gir rikdom og kystkulturen har alltid vært en viktig premissleverandør for utviklingen av vår kirke og det norske samfunn. Det er i dette skjæringsfeltet prosjektet "Pilegrim i Nord" arbeider. Målet er å få godkjent kystleden fra Trondnes til Trondheim som offisiell St.Olavsled.
Etter Olav Haraldson sin død og kanonisering ble Nord-Norge etter hvert en del av Nidaros bispedømme. Kirken hadde kontroll på inntekten fra de rike fiskeriene. Det blir ofte sagt at Nidarosdomen er bygd for tørrfiskpenger. Jektene fraktet fisk sørover og bragte utsøkt kirkekunst nordover igjen. Mye av denne middelalderkunsten befinner seg ennå i kirkene våre og preger den dag i dag gudstjenestelivet.
Biskop i Nord-Hålogaland samt fungerende biskop i Nidaros og pilegrimspresten i Sør-Hålogaland hadde ansvaret for de kirkelige handlingene sammen med den lokale prost og sokneprest. Den lokale menigheten var vertskap og inviterte til kirkekaffe.
Diakonen i Bodin menighet deltok på konferansen og opplevde seminaret om "Samarbeid mellom Trondenes kirke, museum og skole" som svært matnyttig og relevant også for Bodin menighet. Når Jektemuseet står klart her i Bodøsjøen åpner det seg mange nye muligheter for samarbeid også her i menigheten. De som har deltatt på pilegrimsvandringer fra Bodøsjøen har fått oppleve mulighetene. Det er mange likhetstrekk emllom Trondenes og Bodin, både fysisk og historisk.
Trondenes kirke ligger i naturskjønne omgivelser rett utenfor Harstad sentrum og hører til Nord-Hålogaland bispedømme. I følge tradisjonen ble de første kristne i Nord-Norge døpt her i 999 av Olav Trygvason og hans følge. Dette er den største middelalderkirken som ble bygget i Nord-Norge og var det rikeste kannikgjeldet.
Den gamle prestegården er bygget på en stor gammel gårdshaug som man mener skriver seg tilbake til Asbjørn Selsbane og hans onkel Tore Hund som man leser om i Snorre sin saga om Olav den Hellige i "Heimskrinla" (Gå til kapittel 123)
Her kan man lese om forhistorien for Slaget på Stiklestad og de mektige høvdingene fra Hålogaland sin rolle i konflikten. Det gjorde inntrykk å gå pilegrimsvandring på historisk grunn og se tuftene etter naustene til langskipen. Likeledes å stå på berget der Tore Hund i følge sagaen fikk spydet som han ga Olav Haraldson et av banesårene med.
Den tusen år gamle uavbrutte kirkelige historie og Olavstradisjonen som ennå finnes langs kystleia fra Trondenes i Nord til Nidarosdomen i Trondheim, var den røde tråden i pilegrimskonferansens varierte program.