Sammen med lesingen og forkynnelsen over evangeliet, er feiringen av Herrens nattverd høydepunktet og hovedpoenget med gudstjenesten. I brødet og vinen, som løftes opp til Gud i takk og bønn, og med lesingen av beretningen om innstiftelsen av nattverdmåltidet, er Kristus selv til stede med sin kropp og sitt blod i, med og under brødet og vinen.
I møtet den 21. mars 2024 vedtok Nedre Eiker menighetsråd å fremover benytte hvit altervin, som helt sidestilt med rød altervin. Etter at beholdningen med rød vin nå har tatt slutt, vil altervinen som blir benyttet i gudstjenestene fremover være hvit.
I Nedre Eiker har det lenge blitt benyttet rød altervin, og det er fullt forståelig om det oppleves uvant eller vanskelig, (ja, kanskje til og med rystende,) fordi dette for mange berører selve kjernen av trosutøvelsen.
Teologisk sett kan både rød og hvit vin benyttes til nattverdfeiringen. Det vil kanskje være overraskende for noen å vite at det i Norge og i andre lutherske kirker tidligere hovedsakelig har vært brukt hvit altervin – dette for å gjøre det klart at vinen ikke kun er et symbol på Jesu blod, men at Kristus reelt er til stede i vinen. For de lutherske kirkesamfunnene, er nettopp dette med realpresensen i nattverden svært viktig, for ikke å si grunnleggende, for forståelsen av hva nattverden er.
Når da Kristus er like mye til stede i vinen om den er rød eller hvit, har endringen bakgrunn i det mer prosaiske: Ettersom den utsmykkede vinkannen som vinen helles opp i begeret fra under forberedelsen av nattverden bortimot alltid gir noe søl pga. utformingen på tuten, har det stadig blitt røde, skjemmende flekker på nattverddukene vi bruker, noe som har gått ut over den verdigheten som nattverden som gudstjenestens høydepunkt bør ha. Med hvit altervin vil dette bli mindre fremtredende.
Alt dette sagt: Vi (både prester, stab og menighetsråd) setter pris på tilbakemeldinger og spørsmål knyttet til dette, og ønsker å være lydhøre for hvordan denne endringen oppleves.
Salme 604 fra Norsk salmebok
T: Svein Ellingsen 1965, fritt etter Johann Franck 1649
Jesus, livets sol og glede,
her i brød og vin til stede,
av din helhets fylde gi oss!
Fra vårt eget mørke fri oss!
Livets sønderbrutte deler
bringer vi deg når vi kneler.
La vår altergang få være
oss til frelse, deg til ære.