Da er det nemlig duket for feiring av Hovlands 100-årsjubileum, i hans egen hjemby. En sentral bidragsyter under feiringen er nettopp komponist og pianist Wolfgang Plagge.
- Jeg har alltid vært opptatt av Hovland som en fornyer innenfor kirkemusikken. Det er viktig med slike nytenkende personer både innen kirkelig og verdslig musikk, og han var en bidragsyter til begge deler, forteller Plagge som selv kjente Hovland godt.
- Hovland har formet musikken i de fleste kirkesamfunn, fra Frikirken til Den katolske kirke. Jeg hadde stor glede av å samarbeide med ham gjennom mange år, blant annet om Den katolske kirkes nye salmebok.
Skremmende samtidsmusikk
Plagge kan blant annet oppleves på Musikkbrunsj i Gamle Fredrikstad kirke, lørdag 19. oktober. Sammen med sopran og korleder Birgit Gudim Søland, skal han snakke om hvem som inspirerte inspiratoren Hovland. Men konkrete navn vil han ikke nevne, det ønsker Plagge først å røpe på arrangementet.
- Men jeg kan si at han hadde en bred bakgrunn. Han kjente for eksempel til mange typer samtidsmusikk. Derfra har du for eksempel den såkalte cluster-teknikken, der du nærmest setter deg på orgelets klaviatur. Denne anvendte han blant annet i Job-suiten, et verk som skremte livet av de fleste i 1972, he he! Det var en stilart ingen hadde tatt tak i, hentet fra Darmstadtskolen som omfattet komponister som Karlheinz Stockhausen og György Ligeti.
Egil Hovland var en folkekjær komponist, og korleder for 100-vis av barn i Glemmen kirke. På Kirkemusikk Fredrikstads Facebook-side kan du lese flere anekdoter om ham. Foto: Fredrikstad Blad
Foredrag- og konsertdag
- Bakgrunnen gjorde at Hovland også eksperimenterte med klangløsninger innen kormusikk. Han fornyet dessuten korpsmusikk og symfonisk musikk, med elementer fra alt barokkmusikk til Gustav Mahler. Han var ekstremt kunnskapsrikt.
Under musikkbrunsjen bidrar Plagge og Søland også med flere fremføringer av Hovlands musikk. På en foredrag- og konsertdag 18. oktober i Glemmen kirke, skal Plagge snakke om Hovlands komposisjonskunst. Dit kommer også kirkemusikalske storheter som Trond Kverno, Anders Eidsten Dahl, Hans Fagius og Lars Notto Birkeland. Det blir i tillegg mulig å høre Job-suiten – verket som skapte redsel i kirkebenkene – fremført av Dennis Storhøi og Guttorm Guleng.
Mimring og drama
På Litteraturhuset 19. oktober blir det festkveld med intervjuer, TV-klipp og minner om komponisten og personen Hovland. Også her bidrar Plagge med pianostykker av Hovland. I tillegg kommer komponist Trond Kverno, kirkemusikkprofessor Harald Herresthal og Gressvik-kantor Ann Kristin Hauglid, som vokste opp med korene Hovland ledet i Glemmen kirke. Tidligere organist i Nidarosdomen, Per Fridtjov Bonsaksen, vil berette om et visst drama som utspilte seg, etter at Hovland skrev signingsmusikken til kongeparet i 1991.
Signingsmusikken skal for øvrig fremføres på festkonsert i Glemmen kirke søndag 20. oktober. Wolfgang Plagge dukker her opp som konferansier. I tillegg blir det urfremføring av Plagges bestillingsverk til Hovland-jubileet.
Orgelverk over Måne og sol
- Jeg har tatt utgangspunkt i teknikken med å lage orgelverk over kjente salmer. Og da var det naturlig å velge Egils mest kjente: Måne og sol. Det skal fremføres av en av verdens beste organister: Hans Fagius. Vi har jobbet tett sammen på forhånd. Det blir en stor stund å høre det fremført!
På konserten bidrar ellers et stjernelag innen lokal kirkemusikk: Det norske blåseensemble, Borg vokal, Borg domkor, Sarpsborg kammerkor, Korene i Glemmen og Domkirkens jentekor. Jubileet kan også skilte med flere andre konserter der Hovlands musikk fremføres, bl.a. med Dennis Storhøi og Det norske solistkor i Fredrikstad domkirke, 18. oktober. For fullt program, sjekk ut festivalens hjemmeside: kirkemusikkfredrikstad.no.