Felles olsokfeiring på Ringerike, Hadeland og Toten

OLSOK I år har vi gleden av å presentere et felles olsokprogram for menighetene i på Ringerike - Hadeland og Toten.

Mariakirken pyntet til Olsokmesse i fjor (foto: Jane Dahl Sogn).

OLSOK
Arrangørene kan også i år presentere et mangfoldig og innholdsrikt olsokprogram for både Ringerike,  Hadeland og Toten. Det starter alt søndag 21. juli og avsluttes mandag 29. juli. Det blir tilbud om gudstjenester, pilegrimsvandringer korte og som lange, rømmegrøt, konserter, tidebønn og familievandring!

For Gran sin del trekker vi spesielt fram lørdag 27. juli kl. 11.00 - med familievandring i samarbeid med DNT fra Granavollen til Sølvsberget. Turen er ca. 4,5 km. Det blir leker på toppen. Husk å ta med niste.  Vi nevner også den tradisjonsrike olsokmessen i Mariakirken mandag 29. juli kl. 20.00.

SØNDAG 21. JULI
Kl. 09.00 Nikolaikirken, lest morgenmesse.
Kl. 18.00 Mariakirken, sommerkonsert ved Hadeland Strykeensemble (250 kr).

TIRSDAG 23. JULI
Kl. 09.00 Mariakirken, lest morgenbønn.

ONSDAG 24. JULI
Kl. 12.00 Mariakirken, middagsbønn.
Kl. 12.00 Biri kirke, sommerkonsert Mjøscellistene.
Kl. 12.00 Hoff kirke, lunsjkonsert ved Eva Robert Brodacki. Servering av enkel lunsj.

TORSDAG 25. JULI
Kl. 07.00 Hoff kirke, ottesang (morgengudstjeneste).
Kl. 17.30 Lunner kirke, konsert Marthe S. Skeie og Jon Skeie (100 kr).
Kl. 18.30 Lunner kirke – Granavollen, pilegrimsvandring. Ca 9,5 km. Bevertning og pilegrimsbønn ved ankomst.
Kl. 18.00 Nikolaikirken, lest kveldsmesse.

LØRDAG 27. JULI
Kl. 11.00 Granavollen – Sølvsberget, familievandring i samarbeid med DNT. Ca 4,5 km. Leker på toppen. Ta med niste.
Kl. 12.00 Gjøvik kirke, sommerkonsert ved Dong-ill Shin.

SØNDAG 28. JULI
Kl. 09.00 Nikolaikirken, lest morgenmesse.
Kl. 11.00 St.Petri kirke, gudstjeneste.
Kl. 11.00 Lunner kirke, gudstjeneste med olsokpreg. Rømmegrøt. Pilegrimsvandring langs
pilegrimsstien rundt Lunner kirke.
Kl. 15.00 Norderhov kirke, pilegrimsvandring til Haug kirke (ca 6 km).
Kl. 18.00 Mariakirken, Sommerkonsert ved Marit Wesenberg med familie (250 kr).

MANDAG 29. JULI
Kl. 11.00 Haug kirke, pilegrimsvandring til Jevnaker kirke (ca 14 km). Ta med niste.
Kl. 15.00 Jevnaker kirke, keltisk preget pilegrimsgudstjeneste.
Kl. 18.00 Dyste, olsokgudstjeneste ved Dystealteret (utendørs). Musikalsk innslag, ta med stol og niste.
Kl. 18.00 Kirketuften på Kirkerud (Snertingdal), olsokgudstjeneste (utendørs).
Kl. 19.00 Bønsnes kirke, olsokgudstjeneste. Ringerike Vocalis, Ringerike folkedansgruppe og
sanitetsforeningen deltar.
Kl. 20.00 Mariakirken, olsokmesse.

ARR.:
– Kirkene i Hole, Ringerike, Jevnaker, Lunner, Gran, Toten og Gjøvik.
– Pilegrimssenter Granavollen.
– Pilegrimsfellesskapet Ringerike Hadeland Toten (RiHaTo).

VI MINNER OM SOMMERÅPNE KIRKER
– Bønsnes (onsdag-søndag)
– Norderhov (lørdag-søndag)
– Granavollen, Hoff og Gjøvik (alle dager)
– Biri (onsdag

Tirsdag 30. juli kl. 18.00
Vi tar også med arrangementet til Hadeland Dialekt og Mållag og Kirken i Gran med markering av  dødsdagen til Vinje, med samling ved grava hans kl. 18.00.  Gunvor Raastad og Kari Røken Alm vil lese frå forfattarskapet hans og legge ned blomekrans ved bautasteinen. Blir det regnver, går vi inn i Mariakyrkja.

Hvorfor feirer vi Olsok?
Det er Olav den hellige som er opphavet til Olsokfeiring. Olsok er minnedag for helgenkongens død på Stiklestad 29. juli 1030. Ingen annen norsk helgen kan sammenlignes med Olav når det gjelder popularitet og ry, også med et internasjonalt omdømme. En nådeløs konge med tøff fremferd i forbindelse med kristningen av Norge, gjorde at mange fryktet han.

Han falt under det berømmelige slaget på Stiklestad, deretter gikk et år med rykter om underlige hendelser og jærtegn i forbindelse med kongens død. Det ryktes at Olav var noe mer enn vanlig dødelig, med sår som grodde fort, om hår og negler som hadde vokst og et år etter sin død ble han gravd opp og flere fikk se at så var tilfelle. Biskop Grimkjell erklærte Olav som hellig. I nyere tid har Olsokfeiringen tatt seg opp, også utenfor kirkelige kretser, etter at protestantene gjorde kort prosess med all helgensdyrking i forbindelse med reformasjonen (kilde; "Året rundt", 2001).