Spørsmål og svar om inn- og utmelding på nett

Om løsningen og hvorfor vi har laget den:

Hva er Den norske kirkes selvbetjeningsløsning?

Den norske kirke har laget en elektronisk selvbetjeningsløsning der man kan sjekke sin medlemsstatus og eventuelt endre den. Man må logge seg inn slik man gjør til for eksempel nettbank.

Hva kan man gjøre i selvbetjeningsløsningen?

Man kan sjekke sin medlemsstatus og evt. melde seg inn eller ut av Den norske kirke. I tillegg ligger det informasjon om hva en utmelding av Den norske kirke innebærer.

Hvorfor har kirken utviklet en selvbetjeningsløsning?

Det er flere årsaker til at vi har utviklet denne løsningen. Den norske kirke ønsker å tilby digitale tjenester som er brukervennlige, og dette er en del av denne satsingen. Videre har kirken fått kritikk for at medlemsregisteret inneholder feil. Muligheten til enkelt å kunne sjekke og endre sin medlemsstatus vil bidra til at et så korrekt register som mulig. Kirkerådet har i lengre tid mottatt henvendelser med krav om at Den norske kirke bør innføre nye måter å foreta inn- og utmeldinger på som er mer i takt med den digitalisering som foregår ellers i samfunnet. Særlig i forbindelse med kirkevalgene har det vært etterlyst mulighet for enkelt å undersøke medlemskapsstatus og melde seg inn i eller ut av Den norske kirke.

Hva er fordelene med en elektronisk løsning?

Det er fremdeles noen feil i medlemsregisteret, og det er viktig å oppfordre alle som vil vite egen status til å sjekke dette selv i den nye løsningen. På denne måten kan det bli enda bedre kvalitet i kirkens medlemsregister. Det er også ønskelig at de som har bestemt seg for å melde seg ut, bruker den nye løsningen. Dette sparer arbeid, og utmeldingen skjer med umiddelbar virkning.

Hvem kan bruke selvbetjeningsløsningen?

Alle personer i Norge som med tilgang til ID-porten (som man bruker til f eks nettbank) kan logge seg på for å kontrollere sin medlemskapsstatus i Den norske kirke.

Kan barn og ungdom bruke løsningen?

Noen banker tilbyr nettbank til ungdom mellom 15-18 år. De som har en slik tilgang, kan bruke løsningen. De som ikke har dette, må benytte skjema, som tidligere.

Kan foreldre/pårørende sjekke og evt. endre sine barns medlemsstatus i selvbetjeningsløsningen?

Nei, påloggingen er personlig. Dersom foreldre/pårørende ønsker å sjekke sine barns medlemsstatus og evt. endre den, må de kontakte sitt lokale menighetskontor og/eller bruke skjema, som man finner på kirken.no.

Kan man fortsatt melde seg ut og inn ved å bruke skjema, eller må man bruke den elektroniske løsningen?

Den nye løsningen kommer i tillegg til de allerede eksisterende måtene å melde seg inn eller ut av kirken på. Dette vil si at folk fremdeles kan sende forespørsel om utmelding til det lokale menighetskontoret, og disse må bli behandlet på samme måte som tidligere. Om noen ønsker å melde seg inn hos presten, er dette like naturlig som tidligere. Den nye løsningen er et supplement.

Når ble løsningen tatt i bruk?

Den ble tatt i bruk 15. august 2016.

Hvor finner jeg løsningen?

Det enkleste er å gå på kirken.no/medlem. Der ligger det lenke til ID-porten.

Hva skjer etter at jeg har meldt meg inn eller ut av Den norske kirke?

Du vil få dokumentasjon på de elektroniske handlingene gjennom attester som du kan lagre eller skrive ut. Samtidig blir det sendt melding til det aktuelle soknet om de innmeldingene og utmeldingene som er gjort gjennom id-porten.

Er kirkens elektroniske løsning sikker?

Ja. Den tekniske tryggheten rundt id-porten tilfredsstiller kravene til trygg håndtering av personsensitive opplysninger.

Jeg har forsøkt å bruke selvbetjeningsløsningen, men den virker ikke/jeg får feilmelding:

Dersom du har tekniske problemer, kan du ringe 23 08 12 00 og få hjelp.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"