Diakon vil samarbeide tett med kommunen opp mot kommunens satsningsområder som beskrives i Heim kommunes samfunnsdel, de sentrale og lokale diakoniplaner og etter tjenesteordning med kvalifikasjonskrav for diakoner.
Med utgangspunkt i disse planene og tjenesteordningen søker vi en diakon med stor motivasjon og engasjement som kan lede og utvikle det diakonale arbeidet i Heim sammen med frivillige og øvrige medarbeidere.
Diakon har kirkevergen som sin nærmeste leder og inngår i et fagmiljø med god kompetanse innen blant annet pedagogikk, teologi og frivillighet. Stillingen kan bli utvidet til 100 %.
Tilsetting skjer med forbehold om vigsling og at biskopen gir tjenestebrev. Diakonen skal utføre sin tjeneste i samsvar med Den norske kirkes ordninger.
Arbeidsoppgaver
- Lede, utvikle og styrke det diakonale arbeidet i Heim
- Synliggjøring av diakonitjenesten og styrke omsorgsfellesskapet mellom kirke og kommune
- Involvere målgrupper og andre aktuelle samarbeidspartnere i planprosessen
- Rekruttere, veilede og lære opp frivillige medarbeidere
- Lede, styrke og utvikle samhandlingen mellom lokalt frivillige, organisasjoner og Heim kommune
- Drive sorgarbeid og sjelesorg
- Være pådriver til å bygge opp kirkens diakoni som kan bidra å styrke ressurstilgangen og behovet i lokalsamfunnet positivt
- Delta i planlegging og gjennomføring av gudstjeneste med diakonalt preg etter avtale
- Utarbeide årsrapport over diakonale tiltak
- Deltakelse i faglig samarbeid / nettverk med andre diakoner og diakonimedarbeidere fra andre fellesråd
- Faglig lederansvar for andre medarbeidere innenfor menighetens diakonale tjeneste
Kvalifikasjoner
- Diakonutdanning iht. tjenesteordning for diakoner § 4. kvalifikasjonskrav.
- Søkere med annen relevant utdanning og erfaring kan også komme i betraktning, f.eks. bachelornivå fra høyskole/universitet innen helsefag, sosialfag eller pedagogikk. Det forutsettes at søker er positiv til å ta nødvendig videreutdanning, som tilfredsstiller kvalifikasjonskravene til diakon innen 3 år etter tiltredelse
- Gode IKT – kunnskaper
- Gode norskkunnskaper både skriftlig og muntlig
- Medlemskap i Den norske kirke
- Førerkort kl. B og disponere egen bil
Personlige egenskaper
- Kan tenke utradisjonelt for å nå ulike grupper
- Er fleksibel, målrettet og har god erfaring i relasjon til andre i ulike livssituasjoner
- Har gode evner både til teamarbeid og selvstendig arbeid tillegges stor vekt
- Er utadvendt og kontaktskapende
- Har evne til å veilede og å følge opp frivillige medarbeidere
- Personlig egnethet for stillingen vektlegges
Vi tilbyr
- En variert og spennende jobb
- Fleksibel arbeidstidsordning
- Lønn og øvrige arbeidsvilkår iht. gjeldende tariffavtaler på KA-området
- Medlemskap i KLP m/ trekk 2 % i bruttolønn
- Bedriftshelsetjeneste
- Fadderordning gjennom Det norske diakoniforbund
Det må framvises politiattest iht. trossamfunnsloven § 20 før tilsetting.
Aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju. Attesterte kopier av vitnemål og attester tas med til eventuelt intervju.
Kontaktinformasjon
For mer informasjon om stillingen, ta kontakt med:
Fellesrådsleder Astri Wessel, tlf. 900 17 710 eller nestleder Stig Ove Rosvoll, tlf. 905 47 182.
Søknad og CV på e-post til: stigove@mail.com eller sendes Heim kirkekontor, Hasselveien 13, 7200 Kyrksæterøra merket søknad.
Søknadsfrist: 24.03.2025