Klokkespillet sommeren 2024

Lurer du på hvilke melodier som ledsager timeslagene fra domkirkens klokketårn? Klokkenist Vegar Sandholt har satt sammen et program som hyller både norske og internasjonale jubilanter.

Klokkespillet sommeren 2024

Foran hvert timeslag kl. 9–21 spilles en melodi (ritornell) på klokkespillet. Noen spilles fast gjennom hele året, mens andre varierer med kirkeårstiden. Denne sommeren er programmet som følger:

Komponisten Egil Hovlands 100-årsjubileum markeres med følgende ritorneller på «de store kvarterene» året gjennom:

kl. 09: «Dette er dagen som Herren har gjort» (fra signingsmusikken)
kl. 12: «Måne og sol»
kl. 15: «O store Gud, vi lover deg»
kl. 18: «Bli hos oss» (fra operaen Fange og fri)
kl. 21: «Karin Boyes aftonbön»

I treenighetstiden frem til olsok hylles fire andre jubilanter med følgende ritorneller:

kl. 10 og 16: Christoph Ernst Friedrich Weyse: «Alltid freidig når du går»
kl. 11 og 17: Jeremiah Clarke: Trumpet voluntary
kl. 13 og 19: Anton Bruckner: Locus iste
kl. 14 og 20: Edvard Fliflet Bræin: Salme fra operaen Anne Pedersdotter

Programmet er satt sammen av klokkenist Vegar Sandholt.

Klokkespillet er en gave til Oslo domkirke fra Ørnulf T. Myklestad og ble vigslet av biskop Gunnar Stålsett i desember 2003.

Les mer om Oslo domkirkes klokkespill her.