Sparebankstiftelsen DnB bevilger 800 000 kroner til pilotprosjekt som skal sørge for at flere unge ønsker å søke studier innen kirkemusikk.
Oslo domkirke har, i tett dialog med Norges musikkhøgskole, søkt om midler til prosjektet. Pengene som nå tildeles skal brukes til å tilrettelegge for at kirkemusikkstudenter i større grad skal få tilgang til domkirken, og kompetansen som finnes der. Studentene skal få tilgang til instrumentene, de skal få delta under gudstjenester, spille konserter og ha korpraksis med kirkens kor.
– Håpet er at dette samarbeidet stimulerer flere til å ønske å søke seg til kirkemusikkstudiet, sier daglig leder i Oslo domkirke, Geir Rebbestad.
Et fag i krise
Prosjektet skal etter planen ha oppstart i løpet av det kommende studieåret. Rebbestad beskriver kirkemusikkstudiet som et fag i krise. Langt flere kirkemusikere går ut i pensjon i forhold til antallet nye kirkemusikere som utdannes.
– Hvis kirkemusikerutdannelsen blir lagt ned, slik den nesten er i ferd med å bli, så vil verk av komponister som Bach, Händel og Mozart gradvis forsvinne ut at kirken. Det vil være en tragedie, sier han.
– Dette er ikke en ensidig kamp om orgel, eller Händels «Messias». Dette er en kamp for å forhindre et stort brudd med kirkens identitet og historie. Fordi det er det som er i ferd med å skje, fortsetter Rebbestad.
Tusen takk med store bokstaver!
Norges musikkhøgskole er henrykt og begeistret over tildelingen.
– Både nåværende og framtidige kirkemusikkstudenter ved NMH vil nå få mulighet til å bruke Oslo domkirke som utviklingsarena, og få delta i både gudstjenester, konserter og korarbeid, sier Otto Christian Odland, fagseksjonsleder for dirigering, sang og kirkemusikk ved Norges musikkhøgskole.
– Vi er også svært takknemlige for at Oslo domkirke tar ansvar, og inviterer til samarbeid og bidrar til å synliggjøre kirkemusikerens betydning for kulturen og kirken og samfunnet for øvrig, fortsetter han.
Også Rebbestad uttrykker stor takknemlighet over Sparebankstiftelsens bidrag.
– Det er helt fantastisk at en ekstern bidragsyter ser viktigheten av dette. Vi er utrolig takknemlig for Sparebankstiftelsen, som ser situasjonen vi er i, og som ønsker å være med på å snu trenden, sier han.
Kirkemusikk er forløper til dagens musikk
Rebbestad påpeker at kirkemusikk har en utrolig sentral plass i musikkhistorien.
– Før kirken tok grep, var musikk noe en danset til, ikke lyttet til. På et tidspunkt i historien, satte kirken vokalmusikk sammen med orkestermusikk, hvilket er forløperen til det vi i dag kaller kunstmusikk, forklarer han.
– Blant annet er symfoniorkesteret en direkte følge av denne utviklingen. De fleste av musikkhistoriens kjente komponister har skrevet store verk dedikert til fremførelse i kirkerommet. Derfor er det så utrolig viktig at nye generasjoner av kirkemusikere kan ivareta dette kulturuttrykket på den arenaen denne musikken hører hjemme, nemlig i kirkerommet.