Ved siden av Oslo domkirkes norskbygde hovedorgel (Ryde & Berg) nevnes her særlig tre av de store instrumentene som ruver i landskapet: Uranienborg kirkes orgel bygget av det velrenommerte sveitsiske firmaet Kühn, som for få år tilbake vant oppdraget med å restaurere Nidarosdomens Steinmeyerorgel, Fagerborg kirkes orgel bygget av det likeså velrenommerte sveitsiske firmaet Goll, og Sofienberg kirkes nye orgel bygget av det anerkjente tyske firmaet Eule, som også fikk oppdraget med nytt hovedorgel til Bodø domkirke. Med et stemmeomfang på 44 – 60 stemmer er dette for store og fullt utbygde konsertorgler å regne, men alle med ulik stilistisk profil som gjør at de kompletterer hverandre godt. De to sveitsiske orglene i nabokirkene Fagerborg og Uranienborg er ved siden av Domkirken byens største, men har alle sine karakteristiske profiler. Mens Sofienberg kirkes orgel har en tydelig tysk-romantisk profil som kler kirkens nygotiske 1800-tallsinteriør, er Domkirkens hovedorgel forankret i rene klassiske idealer, men med tydelig forankring i et nordisk klangideal.
I tillegg til de nevnte finnes det store til middels store instrumenter av høy kvalitet også i Ris, Røa, Vålerengen, Paulus, Ullern og Lilleborg kirker, alle med ulike stilistiske profiler. Eksempelvis er orglet i Ullern kirke påvirket av fransk barokk, mens orglet i Ris er bygget med forankring i fransk-romantiske stilidealer. Med sine innbyrdes særtrekk vil alle disse instrumentene gi mulighet til nær autentisk fremføring av repertoar med stor stilistisk bredde.
I en rekke mindre kirker utenfor sentrum finnes det orgler av høy kvalitet, særlig i Groruddalen. I årene fremover ønsker vi å løfte frem også disse orglene og benytte dem til arrangementer med mer lokalt nedslag, som f.eks. skolekonserter og barneforestillinger mm.
Oslo har også noen historisk verdifulle orgler som i dag enten står som ruiner eller er blitt ødelagt av pietetsløse restaureringer. Dette gjelder tre instrumenter i noen av hovedstadens mest prominente kirkebygg: Claus Jensens orgel i Trefoldighetskirken, det i dag helt forstummede Walckerorglet i Grønland kirke og Anton Hollenbachs orgel i Sagene kirke. Navnene på de nevnte orgelbyggerne representerer i seg selv et kvalitetsmerke som gjør dem særlig viktige og interessante. Vi ønsker å rette oppmerksomhet mot disse «sleeping beauties» og fremme interessen for å restaurere og tilbakeføre dem til fordum prakt.