Hollenbachfestivalen 2017

Hollenbachorgelet i Sagene kirke er 125 år, og et av få gjenværende Hollenbachorgler i Norge. Orgelet har stor nasjonal musikk-historisk verdi og en viktig lokal kultur-interesse. I dag preges instrumentet av elde og til dels stor slitasje, samt endel skader. Orgelkomiteen har igangsatt et langsiktig arbeid for å ta vare på det historiske klangmaterialet i orglet fra 1891, og føre det videre i et nytt instrument som skal klinge i de neste 125 år. For å nå dette målet er det igangsatt en lokal innsamlingsaksjon. Vi har 2 mill. kroner. Men trenger 3 mill. kroner.

Hollenbachfestivalen 2017

Se utvidet program nederst på denne siden.

Sagene kirkes hovedorgel ble bygget av tyskeren Albert Hollenbach i 1891, og hadde da det stod ferdig 18 stemmer fordelt på to manualer og pedal. Det er senere blitt ombygd to ganger. I 1956 ble det utvidet med et svellverk på 6 stemmer, 4 pedalstemmer og et elektrisk ryggpositiv med 7 stemmer som på 1970-tallet ble bygget om til mekanisk. Orgelet fikk også i den forbindelse et nytt spillebord. Disse ombygningene er utført av orgelbyggerfirma Jørgensen. Orgelet framstår i dag som et stort fire manuals orgel, med pedal, på 35 stemmer. Du kan lese mer om orgelet og historien i dokumentet nederst på siden.

Bli med på MILLIONLØFTET 2020

Du oppfordres herved til å være med å bevare klangen i Sagene kirkes unike orgel.
Hvert bidrag, stort eller lite, vil bringe oss nærmere målet: 1. million kroner over 3 år.

ET ØKONOMISK BIDRAG

Du kan gi penger som en enkeltgave eller ved flere innbetalinger pr år, for eksempel som autotrekk fra din bankkonto. Vi kan også sende deg faktura. Ønsker du skattefritak, øvre grense er kr 30.000 pr år, så må vi få ditt navn, adresse og personnummer (11 siffer).

Sagene og Iladalen menighets kontonummer: 1503.26.24275

Du kan også bruke VIPPS til: 76 607 Merk alle gaver med «orgelfond»

SPONSORPROGRAM

Du kan eie din egen orgelpipe, som du låner ut for all tid til det nye Sageneorgelet.

Hvis du bidrar med kr. 30.000, eller mer, blir navnet ditt gravert på din orgelpipe. Beløpet kan også gis over flere år. Flere kan også gå sammen om å kjøpe en pipe i et nytt og restaurert Sageneorgel.

Kontaktinformasjon:

236 292 92 Post.SageneogIladalen.oslo@kirken.no