Lysvesper med Tord Gustavsen og gjest Trygve Seim

Tord Gustavsen spiller fast på lysvesperne i Sagene kirke. Torsdag 27. april kl. 19 spiller han sammen med Trygve Seim. Seim har satt sitt preg på nyere norsk jazzhistorie via grupper som Airamero, Oslo 1300, The Source og sitt eget Trygve Sem Ensemble.

Lysvesper med Tord Gustavsen og gjest Trygve Seim

De har mye til felles saksofonisten Trygve Seim og pianisten Tord Gustavsen. Omtrent like gamle, de er begge både musikere og komponister, de har hentet internasjonale impulser til sin musikk, begge har flere utgivelser på det anerkjente, tyske plateselskapet ECM og flere Spelemann-nominasjoner.

Lysvesper er en tidebønn med jazz som viktig element. Den klassiske vesperen har fått sin helt egne form i Sagene kirke, også preget av keltisk tradisjon. Den meditative, liturgiske rammen gir en helt spesiell åndelig opplevelse.

Denne torsdagen skal Jørn Lemvik holde en tekstbetraktning. Lemvik er generalsekretær i Digni, en paraplyorganisasjon for bistandsprosjekter i regi av norske misjonsorganisasjoner. Han er også valgt leder for Oslo kirkelige fellesråd.

Foto av Gustavsen: Hans Fredrik Asbjørnsen
Foto av Seim: Tore Sætre