Gjenoppdag Kristendommen: Samtalekafé seks torsdager i Ila kirke kl. 19. Siste samling er 31.mai.

Seks torsdagskvelder utover våren kl. 19 i ILA KIRKE kan du være med i samtale og sammen «gjenoppdage kristendommen». Sokneprest Knut Rygh vil innlede til gruppesamtaler, der vi hver gang vil ta for oss et kristent grunnbegrep som synd og nåde, frelse og forsoning, himmel og helvete, død og oppstandelse. Datoene er 25.januar, 15. februar, 8 mars, 12. april, 3. mai og 31. mai.

Våren 2018 inviterer til samtalecafe vi samtalecafe på torsdager i Ila kirke. Vi tar utgangspunkt i boka Gjenoppdag kristendommen. Det vil være på følgende torsdager i vår:  25. januar, 15. februar, 8. mars, 12. april, 3. mai og 31 mai. Rammen er tenkt at vi starter kl. 19 med innledning over temaet ca 30 minutter i menighetsalen i Ila kirke,  så har vi en «cafe» der det inviteres til samtale rundt hvert bord. Det er ikke påmelding, og en behøver ikke være med på alle samlingene.

Tema i vår er:

• 25. januar: Himmel – Helveterammeverket, bokstavelig lesning
  • 15. februar: Frelse,  ladet og belastet. (innledning og powerpoint nederst i siden, samling 2)
  • 8. mars: Gud som hellig nærvær, Guds grunnkarakter
  • 12. april: Jesus, før og etter påske, hvem var Jesus
  • 3. mai: Tro nåde og synd
  • 31 mai: Omvendelse, bønn, fadervår, himmel

Original tittel: Speaking Christian, oversatt av sokneprest Knut Rygh.  https://www.youtube.com/watch?v=XKjyZiVIHLc

Videolink til presentasjon av boka ligger på youtube:  søk: Panelsamtale Gjenoppdag kristendommen.

Boken tar et oppgjør med den rådende forståelsen av hva kristendom handler om og et nærliggende spørsmål presser seg fram:

Hva om

-          kristendommen ikke handler om himmel og helvete, men dette livet?

-          man ikke kan lese Bibelen bokstavelig hvis man skal ta den på alvor?

-          vi har misforstått sentrale kristne begreper som frelse, synd, nåde og tro?

Marcus Borg formidler en alternativ forståelse av kristendommen. En forståelse som er hentet fra Bibelen selv og fra den førmoderne kristne tradisjonen.

Med en fornyelse av språk og begreper mange har etterlyst lenge.

Borg argumenterer for at Bibelen må leses ut fra et historisk-metaforisk perspektiv og at kristendom ikke handler om himmel og helvete. Tvert om:

Nettopp det at vi alle er elsket av Gud og finner nåde og medfølelse hos Gud, frigjør oss til å ta del i Guds lidenskap for å forandre oss selv og verden.

Det, sier Borg, er hva kristendommen handler om.

SAGT OM BOKA:

Møte med Marcus Borg og hans tenkning rundt sentrale kristne begreper, har vært særdeles inspirerende og trosmotiverende for meg. BJØRN EIDSVÅG, teolog og musiker

Marcus Borg tar sentrale kristne begreper som synd og frelse ut til lufting. Det trengs!

KARI VEIETEBERG, biskop i Oslo.