Uro i Paulus torsdag 1. februar kl. 19 med Sissel Gran

Mobilen er vår beste venn og verste fiende. Vi elsker den og har blitt fullstendige avhengige av den. Et pling og en vibrasjon i lommen utløser dopamin og adrenalin – den gir løfter om kjærlighet og frykt for avvisning. Du kan stryke en kjærlig finger over ansiktet på en du håper skal elske deg – eller sveipe det bort for alltid. Kanskje finnes den rette bak neste tastetrykk?

Uro i Paulus torsdag 1. februar kl. 19 med Sissel Gran

”Uro i Paulus”

En torsdag kveld i måneden inviterer prestene Ingrid Nyhus og Ole Andreas Holen en kjent gjest til i Paulus kirke på Grünerløkka, til en times samtale på scena. Målet er å sette søkelyset på uro i tiden og uro i sinnet.  Vi samtaler om det vi tror rører seg i storsamfunnet og det som berører oss på dypet, kvelds tema og gjest lanseres fortløpende.

Vårens datoer er: Torsdag 1. feb kl. 19, 1. mars, 12. april, 10. mai og 7. juni.

Ingrid Nyhus (30) er prest i Paulus og Sofienberg menighet. Hun har vært prest i Bergen sentrum, der hun blant tok initiativ til konseptet «Tabutorsdag» - med et kjent navn over et kjent tabu i vår tid. Ole Andreas Holen (49) er prest i Sagene og Iladalen menighet, og har bakgrunn som journalist.

SISSEL GRAN FØRSTE GJEST I URO I PAULUS 1 FEBRUAR KL. 19 I PAULUS KIRKE

Kjærlighet i appenes tid gir et uendelig tilfang på valg og muligheter og dermed også angst og uro. Aldri før og aldri så raskt kan vi oppnå uforpliktende relasjoner. Men hvordan tar vi vare på drømmen og åpner oss for en ekte, tro og sann kjærlighet i appenes tid? Finnes den? Og tror vi lenger på den? Og hva gjør frykten for å gå glipp av x  (”FOMO”) med kjærlighetsevnen vår? Hvilke tendenser på kjærlighetsmarkedet gir grunn til håp og hvilke gir grunn til uro? Dette og mye mer vil vi spørre Sissel Gran om, som gjester oss denne torsdagen.

Sissel Gran har gjennom sin årelange erfaring som samlivsterapeut og forfatter gitt et språk for kjærlighetens irrganger, blant annet i bøker som:

Det er slutt: historier om løsrivelse

Kjærlighet i hastighetens tid

Kjærlighetens tre porter - vendepunkter i nye og gamle forhold

Hekta på et håp om kjærlighet

Uro, NorskSubstantiv, m: 1. Noe som er urolig, i bevegelse, ikke i ro. 2. Opptøyer, uroligheter. 3. Bråk, leven, støy lage uro 4. Misnøye; nervøsitet; spenning; frykt politisk uro, føle uro over noe, 5. Uro og forvirring er en tilstand preget av sviktende orientering for tid, sted, situasjon og/eller person.

“Hver og en av oss er to, og når to personer møtes, nærmer seg hverandre, knyttes sammen, er det sjelden at alle fire kommer overens. Hvis det menneske som drømmer i det handlende mennesket så ofte ryker uklar med mennesket som handler i det handlende menneske, hvordan kan han unngå å ryke uklar med mennesket som handler og mennesket som drømmer i den andre?”

Uroens bok av Fernando Pessoa alias Bernardo Soares dagboknotater

«Min sjel er urolig inntil det finnes hvile hos deg»

Augustin – kirkefader fra 300-tallet.

«Et fallskjermhopp er strengt tatt ingen særlig risiko. Det er bare en etteraping av livets virkelige risiko. Kjærlighet, intimitet og "de andre" er virkelig risiko.»

Uro av Finn Skårderud – psykolog

«Kampen om vår oppmerksomhet er voldsom. Hvordan skal et enkelt lite menneske stå fram fra denne overfylte bakgrunn av informasjon og støy?»

Sissel Gran – samlivsterapeut