Vi trenger flere kirkeverter til Åpen kirke!

Sagene kirke er åpen for besøkende fra kl. 12 – 20 hver tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. Alle er velkommen inn uansett religiøst ståsted, enten for å tenne lys, be, snakke med en kirkevert eller bare være stille og nyte roen i kirkerommet. Kirken holdes åpen av frivillige kirkeverter. Det er stadig behov for flere kirkeverter til Åpen kirke. Les mer om Åpen kirke og ta kontakt!

Vil du bli kirkevert?

Vil du være med å holde Sagene kirke åpen?

I 2016 hadde Åpen kirke i Sagene over 13000 besøkende. Det er tett opp mot besøksrekorden i 2015, og kirken har hatt ganske jevnt besøk gjennom hele året.

Sagene kirke er åpen for besøkende fra kl. 12-20 hver tirsdag, torsdag, lørdag og søndag. Alle er velkommen inn uansett religiøst ståsted, enten for å tenne lys, be, snakke med en kirkevert eller bare være stille og nyte roen i kirkerommet.

Frank Aage Fjellbekk har vært med lenge, og kan fortelle om mange opplevelser fra sine vakter: «En ung mann med rullebrett under armen, kul type, kommer forsiktig inn og tar av seg lua og går og setter seg i en av kirkebenkene. Og der blir han sittende en halv time! Han var altså ikke for kul til å trenge kirkens ro og gode atmosfære, stillheten. Når også de unge ser at stillhet innimellom er viktig og nødvendig, kan vårt tilbud om det jeg vil kalle «inkluderende stille fellesskap» bli lagt merke til. Og det gjør det! MANGE takker for at kirkedøren er åpen og at det er vakkert, høytidelig og godt å komme inn i et rom som kirkerommet i Sagene kirke, for lystenning, stillhet, bønn, et sukk til Gud. Og man kan be om en samtale.»

Siw Weiseth forteller om sin erfaring som kirkevert: «Først og fremst setter jeg pris på kirken som et åpent og tilgjengelig rom. Inne i kirken er det som om man tar pause fra byen utenfor, en helt egen ro og mulighet for kontemplasjon, til ettertanke eller trøst, til å være i stillhet en liten stund.

Det så mye hyggeligere med en åpen kirkedør enn en lukket, det har jeg selv hatt glede av mange ganger. Derfor gjør det meg også glad å kunne være med på å bidra som kirkevert. Jeg opplever mange takknemlige smil og hilsener, folk setter pris på at kirken er åpen.

Noe jeg ikke tenkte så mye over før jeg startet som kirkevert, er hvor godt det er å være noen timer i ro slik i kirken, og det sjelelige påfyllet som følger med det. Det har blitt til en god og givende opplevelse for meg personlig også.»

Helge Gjertveit ble med som kirkevert like før jul i fjor, og har allerede en god del vakter bak seg. På spørsmål om hva som er bra med å være kirkevert i Sagene får vi til svar: «Det å være kirkevert er fint på to vis. Man bidrar til at kirken kan holde åpent for mennesker som ønsker en stille stund for seg selv, samtidig som man selv får en liten time-out selv i et fantastisk fint rom.»

Kirken holdes åpen av frivillige kirkeverter. Noen har faste vakter hver eller annenhver uke, mens andre har vakter en gang i blant. Det er stadig behov for flere kirkeverter til Åpen kirke. Interesserte som melder seg får først opplæring og noen vakter sammen med en erfaren kirkevert. Deretter følger en samtale med koordinatoren, der det skrives under på en gjensidig avtale. Noen ganger i året samles vi til fellesskap for å bli bedre kjent med hverandre og den oppgaven det er å være kirkevert. Bli med på å opprettholde tilbudet vårt på Sagene! Ta kontakt med koordinator Karianne Fog Heen på tlf 401 73 145 (tirsdag/torsdag) eller frivillig-sagene@kirken.no for en uforpliktende samtale.