Bypåske i Sagene og Iladalen menighet

Bli med årets konfirmanter gjennom pasjonshistorien, Jesu lidelse, død og oppstandelse. Med tre overnattinger i kirken vil konfirmantene følge Jesus time for time fra skjærtorsdag til påskemorgen. Les mer om dem her. Delta på gudstjenestene til ulike tider på døgnet. Nederst finner du linken for alle påskens gudstjenester i Nordre Aker prosti fra magasinet "Vår på østkanten"!

Bypåske i Sagene og Iladalen menighet

Program i påsken

Palmesøndag kl. 11.00 Høymesse i Ila kirke

Skjærtorsdag kveld kl. 19.00 i Ila kirke med påskemåltid etter messen

Langfredag kl. 14.00 lesning fra pasjonshistorien i Sagene Kirke

Påskenatt vigilie messe ved midnatt i Lilleborg kirke kl. 23.00  - se Torshov og Lilleborg

Påskemorgen høymesse i Sagene kirke søndag kl. 11.00

Bypåske med overnatting i kirka for årets konfirmanter

Noen velger å reise vekk i påsken, men hva skjer når noen konfirmanter velger å flytte inn i Sagene kirke i stedet for å reise på hytta? Hvert år er det påskeleir i en av våre kirker med noen av konfirmantene i Nordre Aker prosti. I år vil femten ungdommer ta med seg soveposen for å sove over i Ila kirke og Sagene kirke. Mobilene blir samlet inn i fire dager, for noen en helt ny opplevelse! Vi legger fra oss stresset fra dagliglivet og legger ut på en indre reise sammen.

Igjennom fire dager og tre netter følger konfirmantene i fotsporene til Jesus og hans nærmeste venner. De skal leve i fortellingen om Jesu korsfestelse og oppstandelse fra skjærtorsdag, langfredag, påskeaften og frem til påskemorgen. I midtgangen i kirken er det rullet ut en 15 meter lang collage fylt med bilder og elementer fra fortellingen. Det er som om du går på en vei. Først tråkker du på palmeblader og må unngå et «visittkort» fra det eselet som Jesus red på inn i Jerusalem, før den jødiske påskehøytiden. Du går inn i rommet der de spiste det siste måltidet sammen, timer før Jesus blir arrestert i hagen Getsemane, et vaskefat, vin og brød står fremme. Et pengestykke forteller om Judas svik, og en hane om Peters fornektelse før soloppgang. De fire evangelistene i Det nye testamentet har gitt oss pasjonshistorien, et fortettet drama som har endret verdenshistorien.

Bli med konfirmantene i påskens gudstjenester

Konfirmantenes oppgave blir å formidle videre fortellingene i påskens gudstjenester. De er åpne for alle, hver dag i påskehøytiden. Konfirmantene skal lage påskemåltid på skjærtorsdag kveld i Ila kirke. Lese om korsfestelsen og dekke av alteret i Sagene kirke på langfredag, delta på korsvandring i Oslo sentrum, nattmesse kalt vigilie i Lilleborg kirke natt til påskedag, og feire oppstandelsen med høymesse i Sagene kirke påskemorgen. Det blir både litt asketisk med mobilfri og bare en dusj på deling, men også supersosialt!

Beretningene om Jesus død og troen på Jesus oppstandelse fra de døde har hatt en enorm virkningshistorie gjennom to tusen år, i kunsten og i kirkebygg, i statsdannelser og som verdensreligion. Men først og fremst er den kjernen i den kristne tro, troen på oppstandelsen fra de døde og at Gud har tatt bolig med sin Ånd i hvert menneske. Derfor er konfirmasjonstiden så viktig i våre kirker!

Konfirmant i SPLITS 2018?

De tre menighetene i Sagene bydel; Sagene og Iladalen, Torshov og Lilleborg, og Sofienberg og Paulus, samarbeider om konfirmantundervisningen kalt SPLITS. Den starter med en weekend og felles undervisning i Lilleborg kirke på tirsdager om høsten.  Påskeleir er en av tre linjer som konfirmantene kan velge om våren, de to andre mulighetene er Løkka Tensing eller «På Sporet» hver tirsdag i vårsemesteret. I år avsluttes det med overnatting og samtalegudstjeneste i Sofienberg kirke 7. mai og konfirmasjoner i kirkene 14 mai. Neste års konfirmanter i SPLITS kan melde seg på med frist i 17. august på den enkelte menighets nettsider. Konfirmasjon 13. mai 2018.

Sagene og Iladalen menighet har mange aktiviteter som du finner på nett www.kirken.no/sageneogila, og på facebook Sagene kirke eller Ila kirke. Sagene kirke er Åpen kirke tirsdag, torsdag, lørdag og søndag kl. 12 – 20. Kontorene finner du i Ila kirke i Søren Jaabæksgt. 5 telefon 23629292.