Sinsen kirke kjøper kunstverket LY SE!

Du har kanskje sett bokstavene lyse opp i vintermørket, når billysene flakker forbi kirkeveggen! Nå blir kunstverket LY SE av Aud Marit Skarrebo Holmen stående for fremtiden, sammen med kunstnerens ord i den nye amfiet! Hele utstillingen REFLEKSJONER kan enda oppleves inne i kirken.

LY SE kunstprosjektet REFKLEKSJONER Sinsen kirke november 2021 Foto: Rebekka Litland ( se flere i billedgalleriet)

Menighetsrådet i Sinsen har vedtatt å kjøpe verket LY SE. Dermed blir to verk stående permanent etter jubiluemsutstillingen REFLEKSJONER til kirkens 50 års jubileum. Det andre verket er setningene med bokstavene som er støpt i det nye amfiet. Kunstneren vil også la mange av de små budskapene hennes bli stående igjen på kirkebenker, vinduer og dørkarmer.

Utstillingen som helthet kan enda oppleves og blir stående til i alle fall 1. mars.

OM UTSTILLINGEN

hovedmaterialer i kunsten til Aud Marit Skarrebo Holmen er gjerne ord, setninger og aforismer hun skriver selv. Verkene kan være i form av installasjoner, objekter og prosjekter - innendørs og utendørs. Holmen søker å gi orda visuell uttale.

REFLEKSJONER er et prosjekt der orda møter rom for tro og tvil, høytid, sorg og glede. Ord kan leses og forstås på mange måter, ut fra plassering, sted, størrelser, materialer, farger, situasjon. Men ikke minst er det enkeltmenneskets erfaringer og opplevelser som gir hver især en forståelse, betydning og mening gjennom kunsten de ser. Noen av orda/tekstene er det nærmest umulig å overse, mens andre tekster vil kanskje bare noen få oppdage.

Utstillingen kan sees i kirken fra 5. november 2021til 1. mars 2022.

(Åpen kirke onsdager kl. 10 – 17.30 og søndager etter gudstjenesten kl. 12 – 13)

www.Sinsenkirke.no

Om kunstneren

«Aud Marit Skarrebo Holmens kunst viker ikke unna for å ta plass – verken i fysisk eller overført betydning. Men den inntar gjerne de plasser (eller posisjoner) man ikke posisjonerer seg for å innta. Det være seg rom man ikke oppsøker eller tilbaketrukne plasseringer. Men dette reduserer ikke stedets relevans.

Begrepet stedsspesifikk betegner i kunsten den egenskap ved verket som knytter dets avgrensning (spesifikkhet) til dets posisjon (sted); verkets iboende kontekstualisering. Dette er en grunnleggende kvalitet i Holmens arbeider. Stedet – posisjonen om man vil – definerer verket. Uten stedet finnes ikke kunsten. Uten stedet blir ikke kunsten kunst; det blir bare ord. For det er mange og store ord i Holmens kunst, og hun er ikke redd for å bruke dem.»

Fra REFLEKSJONSPOSISJONER av Mari Aarre, utdrag av en teaser skrevet i anledning utstillingen “posisjoner” av Aud Marit Skarrebo Holmen på Hordaland kunstsenter, 2009.