Samlivskurs i Skøyen kirke

"Ta vare på parforholdet! Bli med på PREP-kurs!" Diakonene i Vestre Aker prosti arrangerer PREP samlivskurs hver høst. I år har det vært så stor pågang på kurset at det settes opp et nytt kurs i Skøyen kirke lørdag 17. november kl. 10-17.

Samlivskurs i Skøyen kirke

Hva er egentlig PREP-kurs og hvorfor skal man delta på det?

PREP står for The Prevention and Relationship Enhancement Program – et forebyggende og samlivsstyrkende program. Kurset er utviklet av forskere ved University of Denver, Colorado, USA, og er basert på vel 30 års forskning på samliv og parsamspill. Modum Bad har innført, oversatt og tilrettelagt PREP for norske forhold. Siden det første kurset ble holdt i 1999, har over 15.500 par deltatt.

Kurs for alle

Kursholdere den 17. november er Åshild S. Storheim og Knut Erlend Hjort-Johansen. Begge er utdannede PREP-kursholdere fra Modum Bad og sier følgende om kurset:

1. Hva kan man forvente av et PREP-kurs?
På kurset vil parene først og fremst lære mer om kommunikasjon, og hvordan man kan håndtere konflikter og problemer på en konstruktiv måte. Betydningen av forventningsavklaringer vil være sentralt. Og selvfølgelig hva som styrker parforholdet.

2. Hvem passer kurset for?
Det er et kurs for par i alle aldre og faser. Kurset er ikke terapi, men forebygging. Hvis det er store problemer i parforholdet, vil andre tilnærminger enn parkurs passe bedre.

3. Er det noe vits å dra på samlivskurs hvis man ikke har problemer i forholdet?
Det er veldig OK å gå på kurs når man ikke opplever problemer i forholdet. Det er viktig å ta vare på det som er bra. Så kan det også være lurt å lære seg noen teknikker i fredstid. De kan jo eventuelt komme til nytte i en senere og mer krevende fase.

4. Enkelte vil kanskje kvie seg for å dra på PREP-kurs i nærområdet i frykt for å treffe kjentfolk. Må man utlevere seg selv?
Nei. Her blir det ingen utlevering. Kurset er et undervisningsopplegg. Den eneste du underveis må snakke med, er partneren din.

Virker

Professor Frode Thuen, samlivsspaltist i A-Magasinet påpeker at PREP samlivskurs virker: «En systematisk gjennomgang av all forskning på feltet viser at samlivskurs generelt og PREP spesielt kan ha betydelig positiv effekt. Blant annet har forskerne påvist at deltakelse på PREP-kurs øker kvaliteten på parforholdet, og at det kan redusere risikoen for samlivsbrudd med 50 prosent. Kanskje burde alle familier ta en par-sjekk med jevne mellomrom, på samme måte som vi setter bilen på årlig service.»

Kurset koster kr 800,- og inkluderer lunsj og kursmateriell. Vi håper på en bred deltakelse på kurset! Det er også mulig å gi et gavekort på PREP-kurs! Det kan fås ved henvendelse til diakon Åshild S. Storheim: e-post as482@kirken.no

Kontaktinformasjon for St. Hanshaugen sokn

KONTORADRESSE