Huset bygd på fjell

Skal et hus vare lenge, må man bygge det på fast grunn. Aller tryggest: på fjell.

KI-generert foto

(Larvik kirke 23.juni 2024 5.søndag i treenighetstiden)

Nå er det St.Hans og sommertid og forhåpentligvis blir det badevær og mulighet til å dra på stranden - for dem som liker det, da!

Og om man er på stranden så vil man ofte se flere barn i aksjon med å bygge sandslott og løpe til og fra med vannbøtte for å fylle en vollgrav eller en innsjø.
Så er det da en erfaring som alle barn gjør, at sandslott ikke varer lenge. Når sjøen flør, så vasker havet bort sandslottet - og man må begynne på nytt.
Skal et hus vare lenge, må man bygge det på fast grunn. Aller tryggest: på fjell. 
På forsiden av programmet ser dere et et foto av et slikt hus. 
Jeg lagde det med kunstig intelligens: «Hus på fjell», skrev jeg - og så fikk jeg dette tilbake!
Det er kanskje ikke stedet for en med høydeskrekk, og det ser litt knuslete ut, men så lenge fjellet holder seg på plass, så vil huset stå - om det er godt forankret.
Våre liv kan være som et slikt hus, sa Jesus.
Han var veldig glad i å bruke bilder - og veldig god til det også.
For det er over to tusen år siden han sa dem - og fremdeles hører vi ordene hans og grunner på dem og forsøker å leve etter dem.
Den som hører mine ord og gjør etter dem, han er lik en klok mann som bygde hus på fjell, sa Jesus. Vi skjønner av bildet han bruker at det er en lur ting.
Og så tenker vi at det ikke er lurt å være som den uforstandige mannen som bygde huset på sand - for det gikk ikke bra når vinden blåste.
Jesus visste godt at livet ikke er så lett alltid for oss mennesker.
Jesus var glad i mennesker. 
Så derfor kom han med mange gode ord om hvordan man kan leve.
Mange av disse ordene er samlet i det vi kaller Bergprekenen, for han talte til disiplene og folket på et fjell. Og det passer jo godt - for ordene hans gir oss mulighet til å forankre livet vårt på trygg grunn.

Bergprekenen

Et kjent ord kalles Den gyldne regel:
«Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, det skal også dere gjøre mot dem.»
Ofte tenker vi kun på oss selv. Men vi lever jo sammen med andre mennesker, selv om vi noen ganger kan føle oss alene. Jesus ber oss løfte blikket og se de andre rundt oss. Hva ønsker vi at andre skal gjør mot oss?
-Kanskje hilse på oss? Gi oss et smil? Sende en melding og spørre om vi skal finne på noe? Være snille mot oss? Spørre hvordan vi har det? Være en god venn?
Hvis ingen gjør dette mot oss, så vil vi gjerne synes synd på oss selv. Kan vi kanskje snu på det? Hva hvis jeg begynner? At jeg hilser på, gir en annen et smil, sender en melding - spørre om vi skal være venner?
Jesus minner oss på at vi mennesker har noen felles gleder og ønsker: Det du trenger, trenger helt sikkert en annen også - så gi det til ham eller henne.

En annen berømt setning er:
«Salige er de barmhjertige, for de skal få barmhjertighet.»
Salig betyr lykkelig. Barmhjertig betyr å vise nåde. Det betyr blant annet å gi folk en ny sjanse når de gjør noe dumt. Vi gjør alle garantert noe dumt i livet.
At noen sier - OK, det var dumt gjort, men jeg er glad i deg likevel, det trenger vi. Det er å være barmhjertig. Å være barmhjertig er også å ikke bruke vår makt over andre - selv om vi har rett til det og kan det. Salige er det barmhjertige.

Det mest berømte ordet fra Bergprekenen er bønnen Fadervår.
Jesus lærte disiplene en bønn som gjaldt for alle forhold. Dere trenger ikke bruke så mange ord. Dere kan be denne bønnen, sa han og så lærte han dem Fadervår. Den skal vi be sammen senere i gudstjenesten under nattverden. Vi ber den alltid på gudstjenestene - og når det er dåp, vigsel og gravferd. Som prest ber jeg den når jeg sitter ved sengen til en som skal dø. Og den er fin å be når du er alene - f.eks. når du legger deg eller står opp om morgenen.

Grunnvollen:Kjærligheten

Når vi bygger et hus, trenger vi en grunnmur som vi kan bygge resten på. Når grunnmuren er solid, så vil huset stå godt.
I Bibelen sammenliknes Jesus med en slik grunnmur. Bygger vi våre liv på ham, så bygger vi solid.
Vi hører hva Jesus sier til oss - og vi gjør det han sier. Da står livet vårt støtt selv om det blåser. Høre og gjøre.
Vi kan også si at bygger vi på Jesus, bygger vi på kjærligheten - for kjærligheten kommer fra Gud og Jesus er Guds sønn. Den som elsker, kjenner Gud, står det i Bibelen.

Byggesten: Dåpen

En måte Gud viser kjærlighet på er å si at alle er elsket av Gud og er Guds barn. Vi er alle like mye verdt og like gode overfor Gud. Vi er gode nok som vi er. En måte vi kan se det på er gjennom dåpen. Når vi blir døpt med vann og Ånd, så ser vi at det gjelder også meg. Slik som det skjedde med David Andreas i dag. Du er Guds barn, elsket av Gud. Det er det dåpen forteller.

Byggesten: Nattverden

En annen måte vi ser dette helt synlig er gjennom nattverden vi skal ha senere i gudstjenesten. Der møter vi Guds kjærlighet gjennom brødet og vinen - vi får kjærligheten inn i vår egen kropp. Nærmere kan ikke kjærligheten komme!
I nattverden møter vi den barmhjertige Gud som tar i mot oss akkurat som vi er.

Kirkehuset: Trevarehandel for livet

Når vi kommer til kirken for å samles til gudstjeneste, så er det nesten som å dra til trelasthandelen for å skaffe det vi trenger for å bygge huset vårt. Vi blir minnet om det vi har felles som mennesker - og se hverandre, vi hører ordene fra Jesus slik de står i Bibelen til å bygge livet på - og gjennom nattverden blir vi minnet om Guds barmhjertighet. Og til slutt blir vi velsignet og sendt ut i verden for å gjøre det Jesus har sagt vi skal gjør. Å høre og gjøre Jesu ord. 
Det er å bygge livet vårt på fjell.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Larvik kirkelige fellesråd

Postadresse:
Postboks 258, 3251 Larvik
Besøksadresse:
Romberggata 4, 3256 Larvik

Åpningstider for kontoret:
Mandag - fredag 09:00 - 15:00
Sommer (24/6-11/8): 10:00 - 14:00
Telefontid:
Mandag - fredag 10:00 - 14:00

E-post:  kirkevergen@larvik.kirken.no
Telefon: 33 17 30 00

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"