Bispevisitas

Fra tirsdag 11. april til søndag 16. april vil det bli avholdt bispevisitas i Leirfjord og Alstahaug. Det vil bli holdt andakter og gudstjenester som er åpen for alle.

Bispevisitas

I følge store norske leksikon så er en «bispevisitas et institusjonalisert og rettslig ordnet besøk av biskopen i bispedømmets menigheter. Formålet med bispevisitasen er å støtte, inspirere og veilede menigheter og ansatte, og gjøre kirkens nærvær synlig i lokalsamfunnet. Ved visitasen deltar biskopen i gudstjenester, har møte med menighetsråd og fellesråd og den kirkelige staben».

Vi vil ved bispevisitas få besøk av fungerende biskop Svein Valle, samt rådgiverne Beate Tverbak og Omar Aardal deltar på deler av visitasen. På programmet står det møte med staben, de forskjellige menigheten og møter med Leirfjord kommune og Alstahaug kommune, samt møte sykehusets ledelse. Biskopen med følge skal også møte konfirmantene og være tilstede på babysang. I løpet av disse dagene skal biskopen dessuten møte Pilgrimsgruppa for å snakke om Alstahaug som pilgrimssenter, besøke NIBIO for å diskutere naturmangfold, se på samarbeidsmuligheter med Petter Dass museet og besøke krigskirkegården.

I forbindelse ved bispevisitasen så vil det bli holdt andakter og gudstjenester som er åpen for alle:

Tirsdag 11. april - Andakt i Leirfjord kirke kl 08:30 med nattverd.
Onsdag 12. april - Andakt i Alstahaug kirke kl 08:30
Onsdag 12. april – Fredsmesse i Tjøtta kirke kl 17:30
Torsdag 13. april – Andakt i Sandnessjøen kirke kl 08:30
Søndag 16. april - Visitasgudstjeneste i Sandnessjøen kirke kl 11:00. Etter gudstjenesten blir det kirkekaffe der biskopen holder sitt visitasforedrag.

Velkommen!