Kurs i linoljemaling

Denne uken har det blitt holdt kurs i linoljemaling

Kurs i linoljemaling

Det var Johnny Spangen (Oslo) fra Miljømal AS som holdte kurset for oss med hjelp av hans mangeårige venn Leif Erixon (bosatt på Skrova i Lofoten). Johnny har lang fartstid innen malerbransjen (45 år), men la bort moderne maling for 24 år siden og jobber utelukkende med linolje i dag. Johnny startet fargehandel og bygningsvernbutikk for 10 år siden med mål om øye å leve av å selge rene naturlige produkter.

Vi hadde 3 deltakere fra Helgeland Museum, 2 malere fra Angelsen Malerservice i Bjerka, Malermester Helge Johansen fra Herøy, Einar Herstad fra Polygon, Trond Vollen fra Vefsn kirkelige fellesråd, Sten Haueng fra Rana kirkelige fellesråd, Stig Edvardsen og Bjørn Pedersen fra Herøy og Dønna kirkelige fellesråd. Samt alle våre ansatte.

Målet med kurset var å øke bevissthet og kunnskap rundt linoljemaling slik at man ikke gjør feil ved påføring av produktet da dette er noe annerledes enn å male med dagens moderne maling. I tillegg lærte vi mye om å lese underlaget for å vite at det må forskjellig type maling til de forskjellige strøkene på en allerede malt kirke. Dvs å skille mellom grunnstrøk, mellomstrøk og toppstrøk.
Vi fikk også en innføring i rengjøring/skrap av vinduer og fikk også testet å montere tilbake en glassrute som vi hadde tatt ut.
Vi fikk også en del kunnskap innen ådring av overflater (imitasjon av f.eks eikefiner, det som du ser på prekestolen i SSJ kirke). Ådring er en kunst som det ikke er så lett å utføre slik at dette var ikke noe vi øvde på, det var kun en informasjonsdel.
Vi fikk derimot gjort maleøvelser på bart trevirke i kjelleren hvor vi har lagt på 3 forskjellige tynne strøk med linolje.

Tilbakemeldingene fra kurset var at dette var matnyttig og svært interessant. Vi har stiftet nye bekjentskap og vi har blitt invitert av Helgeland Museum til å komme på vindusrestaureringskurs på Vega i sommer.
Den ene firmaet på kurset virket også å ende opp som en lokal leverandør av linoljemaling her på Helgeland. Dette er svært positivt for oss.

Minuset virker å være at vi ikke har nådd ut til flere firma enn hva vi klarte. De firma som deltok var veldig positiv og det virker som vi har flere å spille på ang utvendige arbeider på kirka.