Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Håpet om Jesu gjenkomst i menighetens liv

Andakt ved prost Erling Kopperud. "Jesu gjenkomst er det store temaet i adventstiden. Adventus er det latinske ordet for «komme» som sikter til Jesu gjenkomst, hans komme i framtiden"

Jesu gjenkomst er det store temaet i adventstiden. Adventus er det latinske ordet for «komme» som sikter til Jesu gjenkomst, hans komme i framtiden. Det sikter ikke til hans første komme til jorden da han ble født i fattige kår i Betlehem. Slik blir det lett misforstått fordi adventstiden også oppfattes som en forberedelsestid til Jesu fødselsfest, og juleforberedelsene har lett for å overskygge tanken på Jesu andre komme. Adventstidens farge er fiolett, som står for bot, omvendelse og faste. Dette grunnpreget er det ikke alltid lett å hevde når folk er opptatt av julehandel, julebord og førjulsstemning. Men den fiolette botsfargen bør ikke tas som uttrykk for sorg og dysterhet i årets mørkeste tid. Advent er håpets tid. Det har vår salmedikter Magnus Brostrup Landstad gitt uttrykk for i sine adventssalmer «Jeg løfter opp til Gud min sang» og «Våkn opp du som sover, stå opp fra de døde, Krist lyser for deg».

Forventningen om Jesu gjenkomst er ikke bare knyttet til adventstiden. I virkeligheten blir menigheten minnet om dette hver gang vi feirer nattverd. Nattverden er en foregripelse av det eskatologiske festmåltidet som begynner når Jesus kommer igjen. «For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av dette begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer.» (1 Kor 11,26) Dette blir vi også minnet om i nattverdbønnen: «la oss engang samles hos deg i ditt fullkomne rike».

Jesu gjenkomst og det kristne håpet tegnes ofte bedre i billedkunst og diktning enn i rasjonelt språk. Her vil et besøk i en kirke og på en kirkegård ofte kunne gi konkret hjelp til å ta til seg det håpet som vi ofte mister av syne. Og i Salmeboken/Sangboken er det ikke vanskelig å finne poetiske og musikalske uttrykk for det som vanskelig kan uttrykkes i hverdagslige ord. Mange morgensalmer lar soloppgangen bli en daglig påminnelse om lyset som skal skinne når Jesus kommer igjen, og mange salmer peker fram mot Guds time, da vi skal se ham slik han er, slik det skjer i Svein Ellingsens Gudsrikesalme:

Herre når din time kommer, åpenbarer du ditt rike, og i klarhet får vi skue alt det skapte, frigjort, fullendt! Vi skal se deg som du er! (Nr 510)

Erling Kopperud

Kontaktinformasjon for Den norske kyrkja i Øygarden

Postadresse

Postboks 144, 5331 Rong

 

Besøksadresse

Kyrkjekontoret, Rong senter, Nygardsvegen 2,

5337 Rong

Kyrkjekontoret - Rong senter Ekspedisjonstid

Måndag-fredag kl. 09.00-15.00  

Telefon sentralbord: 56382240  

E-post: post.oygarden@kyrkja.no