Julegaveforslag 4

Tirsdag 3. desember var det boklansering på gården Inner Åstan på Geitastrand. Boka «Dager og netter i India» om misjonær Johan J. Ofstad ble lansert av Snøfugl forlag. Forfatter, lektor og tidligere ordfører i Midtre Gauldal Oddbjørn Snøfugl tok oss med på en interessant og spennende vandring gjennom livet til misjonæren Johan j. Ofstad slik det blir skildret i den nye boka.

Julegaveforslag 4

Inner Åstan gård på Geitastrand va en naturlig ramme rundt denne boklanseringen. Her ble Johan J. Ofstad født i 1879. Han vokste opp i lag med ni søsken og i en heim sterkt preget av Haugianismen. Hans bestefar Johan Jonssen Ofstad var en av tillitsmennene til Hauge og ved flere anledninger besøkte Hans Nilsen Hauge Inner Åstan.

Da Johan ble født var det slutt på båtturen over til kirka på Viggja siden kirka på Geitastrand ble bygd i 1859. Men fortsatt måtte konfirmantene ta båt over fjorden for deretter å gå inn til Børsa for å «gå for presten». På denne tiden var det Wollert Johan Lyder Frich som var sokneprest i Børsa og på Geitastrand.

Kallet til å bli misjonær fikk han på Rødøy. Lærergjerningen førte han dit. Det var også her han møtte sin fremtidige kone Ragna som ble en viktig støttespiller i hans misjonsgjerning.

I 25 år virket Johan J Ofstad som misjonær i India. De første årene sammen med Lars Skrefsrud som startet opp Santalmisjonen. De møtte mange utfordringer i tillegg til at Johan slet med helsa, men han var trofast mot sitt kall.

Da de vendte tilbake til Norge ble Johan J. Ofstad generalsekretær i Santalmisjonen før han avsluttet sin gjerning med å reise landet rundt som emissær og predikant. Han var en avholdt forkynner og enn i dag er det mange som husker møtet med misjonæren.

Takk til Oddbjørn Snøfugl som har tatt seg tid til å skrive denne boka. Det ligger et stort arbeid bak. Mange kilder er gjennomgått blant annet mange brev Johan J Ofstad selv skrev fra India tilbake til Norge for å fortelle om virksomheten.

Boka kan kjøpes fra Snøfugl forlag på Melhus.

jjofstad_cover.jpg

Kontaktinformasjon for Buvik, Børsa og Skaun menigheter

Skaun kirkekontor ligger i Skaun rådhus
Tausvegen 16, 7353 Børsa