ET LIV MED NY MENING

Jesus laget litt oppstyr der han gikk. Som en popartist eller filmstjerne. Hadde det vært i våre dager ville folk samlet seg om ham for å ta selfies eller for å få autografen hans.  Små mennesker har vansker i slike folkeansamlinger. De sterke og store tar plassen. Skubber de andre unna.  Så får man gjøre som folke som er løsningsorientert. De finner en utvei. Et tre. Og så er det noe med trær. De bærer ofte frukt. I bibelen er vi kjent med uttrykket "livets tre". For den lille mannen ble treet, et tre til forandring.

ET LIV MED NY MENING

Sakkeus het mannen som var smart nok til å finne seg et tre å klatre opp i. Jesus plukket ham ned. Nå ville han ta inn i hans hus, sa Jesus. Sakkeus var ikke sen med å løpe hjem for å ordne opp.

Å ta inn hos noen, har en dypere mening. Det handler om mer enn å komme innenfor døra. Jesus tar bokstavelig talt plass inne i Sakkeus. Besøket gjør noe med mannen. Det er som en ny personlighet former seg i Sakkeus. Jesus hadde Sakkeus hørt om. Men først nå når han møter ham, blir noe av Jesu kraft og styrke og ånd overført til Sakkeus.  Sakkeus rydder i eget liv. Han lager seg en ny livsstil og fylles av nye ideer. Jesus ser det og kaller det frelse. Sakkeus har funn tilbake til det ekte og sanne. I glede over  å ha funnet sitt sanne jeg, blir han både sjenerøs og rettferdig.

Sakkeus-fortellingen viser oss hvorledes Ånden, Den hellige Ånd, denne aura som omgir Jesus, er Ånd av liv og fornyelse, - en strøm av Guds krefter som fornyer og forandrer livet til dem som slipper ham inn i huset sitt.

Ole Elias Holck

Evangelietekst
Lukas 19,1–10
Sakkeus
1 Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen. 2 Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik. 3 Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst. 4 Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi. 5 Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.» 6 Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede. 7 Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann.» 8 Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» 9 Da sa Jesus til ham: «I dag er frelse kommet til dette huset, for også han er en Abrahams sønn. 10 For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»

Kontaktinformasjon for Ottestad menighet

OTTESTAD KIRKE
   Ottestadgutua 8, 2312 Ottestad

KIRKEKONTORET I STANGE