Her kan de snakke med en trygg voksen om smått og stort, alt fra glede til sorg og alt midtimellom – om det som rører seg i livet deres. Kanskje er de er usikre på fremtiden, kanskje lurer de på noe om vennskap, eller noe som skjer på skolen, i fritida. Kanskje ønsker de å fortelle om noe som er ugreit, eller noe de er spesielt glad for?
Alle trenger vi av og til bare noen å snakke med. Katri, Kristine og Knut i #fortelldet er kurset i å snakke med ungdommer. De har taushetsplikt. De forteller ikke til noen andre om det de har snakket med dem om.
I #fortelldet publiserer vi tegneserier over ulike temaer som det kanskje kan være aktuelt for ungdommene, men det kan også være noe helt annet de har lyst til å snakke med oss
Fakta om #fortelldet
- #fortelldet er knyttet til prosjektet «Ung i Trondheim» - et samskapingsprosjekt mellom Trondheim kommune og U-kirka Trondheim. Prosjektets mål er å skape nye møteplasser, relasjonell velferd, livskvalitet og styrke laget rundt ungdommer i Trondheim. Prosjektet er inspirert av kommunens strategi «SteinSaksPapir», som arbeider for å bygge sterke barne- og ungdomsfellesskap i Trondheim.«Ung i Trondheim» ønsker å være til stede for ungdommene der de er, også i sosiale medier, og bidra til at de opplever å ha en enda bedre hverdag.
- Blir det lagret personopplysninger? Nei, vi samler ikke personopplysninger (som navn, adresse og telefonnummer) fra de som kontakter oss. Vi sikrer også at det ikke blir lagret et register fra de som oppsøker tjenesten, og ingen data samles som kan spores tilbake til brukerne av chatte-tjenesten.
- Blir chatten slettet? Chattene lagres inntil 24 timer, og det er ingen andre enn de som chatter med ungdommene som ser dem. Det blir ikke hentet noen form for sensitiv informasjon videre fra chatten. Vi loggfører bare om hvor mange kontakter vi har hatt, kjønn (hvis det er kjent) og hvilken tematikk samtalene gjelder (med et ord). Dette brukes bare for egen loggføring og registrering og oppbevares på en sikker måte.
- Kan man få videre samtaler? Ved ønske/behov, kan vi tilby å videreføre chat-samtaler over en sikker telefonlinje. Da vil vi be den det gjelder om å oppgi sitt telefonnummer. Denne informasjonen slettes umiddelbart, og nummeret vil på ingen måte lagres. Vi viser til «Loven til å behandle personopplysninger» og dens paragraf 5, og forsikrer at vi følger denne.