Luciadagen

13. desember er den lengste natten i året, og Lucia-feiringen er en tradisjonsrik dag hvor vi tenner mange lys og blir minnet om vårt kristne håp.

Illustrasjonsbilde: Pixabay

Lucia-dagen er 13. desember hvert år.

I dag feires Lucia i kirker, barnehager, skoler, arbeidsplasser og i hjemmene. En Lucia-feiring inneholder ofte å synge Lucia-sangen, spise lussekatter eller å gå i Lucia-tog med mange lys.

På denne siden kan du lese mer om dagen og om dens historie.

Hvorfor feires Lucia i Den norske kirke?

13. desember er den lengste natten i året, og Lucia-feiringen er en tradisjonsrik dag hvor vi tenner mange lys. Lysene minner oss om vårt kristne håp.

I det gamle testamentet står det flere steder om hvordan Gud vil sende et stort lys som skal lyse opp for oss når vi har mørke dager (Jesaja kapittel 9, vers 2).

Det nye testamentet omtaler Jesus som menneskenes lys (Johannes kapittel 1, vers 1-10).

Lyset er symbol for det gode som overvinner det onde, mørket. Slik tenker kirken også om det at Jesus stod opp. Jesus er sterkere enn døden – slik som lyset er sterkere enn mørket.

Hvor kommer tradisjonen om Lucia fra?

Navnet Lucia stammer fra det latinske ordet Lux, som betyr lys. Lucia var også en historisk person på 280-tallet som ble drept fordi hun var kristen. Sagnet sier at hun døde med et lys i hånden. Hun ble sannsynligvis drept da hun var rundt 20 år, og Den katolske kirke markerer dødsdagen hennes 13. desember.

Hvordan foregår et Lucia-tog?

Når man har et Lucia-tog er det vanlig å skru av alle lys og at deltakerne i toget synger Luciasangen.

Foran i toget går én person med en lys-krone på hodet, og kalles Lucia. I gammel, sannsynligvis tysk, tradisjon var det ei jente med lyst hår som fikk være Lucia. I dag det ingen regler som sier at det må være slik.

Bak personen med lyskronen på hodet går andre deltakere i toget med et lys i hånden. Mange kaller disse deltakerne stjernegutter og terner. I Norge er det vanlig at det er barn som går i Lucia-toget, men det er også mange som har luciatog med voksne.

Tradisjonen sier at klærne skal være lyse og at en skal bære med seg lys. Poenget med de lyse klærne og lyskransen var å bli mest lik slik man så for seg Jesus-barnet.