Viderefører nominasjonskomité i kirkevalget

Kirkevalgene skal fremdeles inneholde både lister fra en nominasjonskomité og fra andre grupper. Etter lang debatt vedtok Kirkemøtet å i hovedsak videreføre ordningen fra forrige valg.

Kirkemøtet viderefører en valgordning med både nominasjonslister og andre lister. Bildet er fra en prøvevotering i debatten om kirkevalg under Kirkemøtet 2018.

Det var spørsmålet om nominasjonskomité til bispedømmerådsvalg som skapte mest debatt under Kirkemøtets behandling av reglene for kirkevalg. I kirkemøtekomitéen endret flertallet seg mellom første- og andregangs behandling.

Til slutt ble regelverket for Kirkevalg vedtatt med 102 mot 4 stemmer.

Nett-TV: Her kan du se opptak fra behandling av saken i plenum. (Gå til 1:04:05)

- Sikrer soknet

Kirkerådets flertall hadde på forhånd innstilt på å avvikle ordningen med nominasjonskomitéer, og kun åpne for andre valglister. Men i kirkemøtesalen i Trondheim tok mange til orde for å beholde nominasjonskomitéen, ikke minst fordi den gir menighetsrådene mulighet til å påvirke.

- Å beholde den eksisterende ordningen, sikrer soknet som den lokale grunnenheten i kirken. Nominasjonskomitéen utgår fra menighetsrådene, sa biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug fra talerstolen.

Per Winsnes fra Nidaros bispedømmeråd tok til orde for å beholde nominasjonskomitéene.

- Enig om det meste

- Forslaget om å bare åpne for uavhengige lister, ville tvunget oss inn i politiske grupperinger. En liste fra en nominasjonskomité sikrer bredden. Vi er jo stort sett enig om det meste, sa Per Winsnes fra Nidaros bispedømmeråd.

Åpen Folkekirke var den eneste gruppen som stilte liste ved kirkevalget i 2015, og har hele tiden argumentert for at en valgordning uten nominasjonskomité vil være mest demokratisk og sikre at velgerne vet hvilke program de stemmer på.

- Dårligere valgordning

- Dette blir en dårligere valgordning for velgerne. Å fjerne nominasjonskomitéene ville vært et viktig steg på veien mot et bedre kirkedemokrati, sa leder for Åpen folkekirke, Gard Realf Sandaker-Nielsen fra Kirkemøtets talerstol.

For menighetsråd, sier det nye regelverket at det skal nedsettes en nominasjonskomité på tre personer. Også her er det åpent for andre grupper å fremme liste til valget. Alle lister til menighetsråds- og bispedømmerådsvalg skal være innlevert 30. april i valgåret.

- Dette gir en dårligere valgordning for velgerne, mener leder i Åpen folkekirke, Gard Realf Sandaker-Nielsen