Babyene stortrives i kirken

Snakkesalige mødre, tilfredse småttiser og knirkefrie vogner tas imot av en godt forberedt menighetspedagog Bodil Kvangarsnes – det er klart for babysang.

Allerede i mors mage kan fosteret høre lyder og musikk. Babysangen i kirken er en naturlig fortsettelse og suppleres med bevegelsesleker og visuelle opplevelser. (Foto: Bo Mathisen)

Treningsmatter og saueskinn er lagt utover, helt oppe ved trappa til alterringen i Asker kirke. Denne dagen er det 16 mødre med 17 babyer som legger turen til kirken for å være sammen med andre og for å gi barna en sangstund i kirkerommet.

Marit Teslo Talseth er på babysang med Louise på fire måneder. Hun har også en sønn på 2,5 år, men koser seg med å ta med bare minstejenta på babysang i kirken hun hører til.

- Jeg synes det er kjempeflott med babysang, og det er lett å se at babyene stortrives. For min del møter jeg både kjente og nye mennesker her, og dette er en viktig plass for å danne nettverk. Vi er mange likesinnede som trives med å treffes og gjøre noe sosialt sammen. Så er det jo hyggelig for meg og Louise å gjøre noe sammen, sier Marit Teslo Talseth.

Variert sang
På babysangen helt framme i kirken er det et rikt potpurri av sanger. Det er a cappella-sang og playback, det er kjente og ukjente sanger med kristent innhold, og det er sangtekster som slett ikke rommer noe dypere budskap. Så er det tendenser til allsang stadig vekk, andre ganger er det mer fremmede melodi- og tekstrekker som gjør at nye sanger læres. Noen av de små krabber rundt, de fleste ligger i ro. Men alle virker såre fornøyd med en sangstund i kirken, med mamma og likesinnede i umiddelbar nærhet.

- Den miksen det er av sanger tror jeg gjør at alle føler seg velkomne. Og jeg synes det er utrolig stemningsfullt å være i kirkerommet, det gjør hele babysangen ekstra fin. Det er flott å oppleve at kirken er romslig, at det er plass for ulike mennesker her, sier tobarnsmoren.

Informasjon om dåp
Babysangen er en fin anledning til å få mer informasjon om dåp. Tobarnsmor Marit har allerede ikledd datteren en lang hvit tradisjonskjole en søndag formiddag, Lovise ble døpt i Eidsvoll kirke, der Marit selv har vokst opp.

- For meg var det et naturlig valg med dåp, siden det er en viktig tradisjon i vår familie. Og jeg må jo si at dåpen var større enn jeg hadde tenkt på forhånd. Jeg synes det var høytidelig og en utrolig fin feiring av barnet.

Avslutningen på babysangsamlingen er vakker. Med musikalsk velsignelse over barn og foreldre, og såpebobler sendt opp mot lysekroner, er det godt å være både liten og stor på babysang i dag.

Se linker nederst på siden for mer informasjon om babysang og dåp.