Bærekraft i bokform

Hvor godt kjenner du til verdens bærekraftsmål? Og har du tenkt på hvordan vi som kirke kan være med på å oppfylle målene? Hjelpen er her, i form av ei flunkende ny bok, aldeles gratis. Onsdag 6. mars var det lansering av boka i Kirkens hus - og du kan se hele møtet i opptak her!

Bærekraftsboka er fylt med friske illustrasjoner av Mari Kvale. (Skjermdump fra bærekraftsboka.no)

Bærekraftsboka er ei lita bok med en lett tilgjengelig innføring i FNs bærekraftsmål, og den reflekterer over hva de har med kristen tro og Bibelen å gjøre. Bærekraftsboka er både ei fysisk bok og et nettsted.

* Onsdag 6. ble boka presentert på et frokostmøte i Kirkens hus i Oslo.

Samarbeidsprosjekt
Boka har blitt til gjennom samarbeid mellom en rekke organisasjoner, kirkesamfunn og enkeltpersoner. Redaktører er Anne Marte Skaland, Kirkens Nød hjelp, og Guro Almås, Mellomkirkelig råd. Almås forteller hvordan man kan bruke boka.

–Bærekraftsboka kan både brukes til personlig inspirasjon og informasjon, og som en ressurs i arbeid i menighet og organisasjoner. I tillegg til en introduksjon og en teologisk betraktning til hvert av de 17 bærekraftsmålene, inneholder den også spørsmål til refleksjon, utfordringer og en kort bønn for hvert av målene.

Bærekraftsboka passer for ansatte og frivillige i kirker og kristne organisasjoner, og for enkeltpersoner som har en kristen tro eller er nysgjerrig på kristen tro. Den passer for alle som er opptatt av at kirken har et oppdrag ut over seg selv.

En kirke troende til så mangt
Jevnlig kritiseres kirken for å være politisk, at kirken holder seg til venstre og er opptatt med tema kirken strengt tatt ikke skal bry seg med. Er det rom for både tro og politikk, Guro Almås?

– Troen får jo konsekvenser for livet, både for enkeltmennesker og fellesskapene vi er en del av. Hva innebærer det for eksempel å følge han som sa han var kommet for å «forkynne et godt budskap for fattige» i en tid med økende ulikhet mellom fattig og rik? Bærekraftsboka inviterer til å reflektere rundt slike spørsmål, gjerne sammen med andre: for eksempel i menighetsrådet, blant ungdomslederne eller i bibelgruppen. Bærekraftsmålene må primært oppfylles av stater, men også andre samfunnsaktører må ta sin del av dugnaden.

Forskjell på bærekraftsmål og tusenårsmål
Mens tusenårsmålene var for stater, har bærekraftsmålene en bredere agenda. De har blitt til gjennom en bred prosess hvor også vanlige folk og ulike sivilsamfunnsaktører har deltatt.

– Jeg tenker at det er selvsagt at kirken også har en rolle å spille, som en viktig samfunnsaktør. Til sammen utgjør kirker og organisasjoner et enormt nettverk med forgreininger i lokalsamfunn i hele verden. Dersom vi klarer å ta i bruk de ressursene vi har på en god måte, har vi potensial til å skape endringer som monner. Det er jo også grunnen til at bærekraftsmålene er høyt prioritert for den globale kirken: organisasjoner som Kirkenes Verdensråd og Det lutherske verdensforbund har satt dette høyt på sin agenda, fortsetter Almås.

Boka kan bestilles, helt gratis, fra kirkens materiellekspedisjon, lenke lenger ned på siden.

Boka er godkjent av Kristelig Studieforbund. Grupper og kurs som benytter boka kan søke om statsstøtte til studiearbeid. Les mer på www.k-stud.no. Eller ta kontakt på: tlf. 23 08 14 70, e-post. post@k-stud.no

Se opptaket fra frokostmøtet i Kirkens hus i Oslo der boka ble presentert