Brobyggerpris til Moss

Norske kirkeakademiers mangeårige pris Brobyggerprisen er tildelt Tor Sørby og prosjektet Arena i Moss. Foran det mektige rosevinduet på Nidarosdomen og på Olavsfestdagenes scene, ble prisen overrakt Sørby.

Prisen ble overrakt av Kjell Yngve Riise, til Tor Sørby, daglig leder i Moss menighet. (Foto: Kirkerådet)

Arena Moss kirke- og kultursenter har på en særlig måte bygget broer mellom ulike grupper i samfunnet, og har bygget opp en arena for kirkelig og kulturelt samarbeid i Moss. Styreleder Kjell Yngve Riise i Norske kirkeakademier roset Sørby for arbeidet han har stått i bresjen for i ti år.

- Det som ikke skjer lokalt, det skjer ikke. Og dette er et eksempel på noe lokalt som har blitt stort og viktig. I dette bygget har ulike grupper kunne samlet sett sted, både ortodokse messer og islamske feiringer har foregått her, i et rom preget av raushet og anerkjennelse.

Kan dette stemme?
Tor Sørby var rørt over å motta prisen, som han ble svært overrasket over å bli tildelt.

- Da generalsekretær i Norske kirkeakademier ringte meg for å fortelle at vi fikk prisen, trodde jeg først hun hadde ringt feil. Det er så mange flott vinnere gjennom årene, og det er en stor ære å nå være blant dem. Vi har et hundretalls frivillige og venner, og mange samarbeidspartnere, og i dag deler jeg takken med dem. På Arena har vi vært opptatt av å høvle terskelen helt ned. Dette skal være en organisk vekselvirkning mellom kirken og aktører vi vil samarbeide med, og som er interessert i å jobbe med oss. Vi finner hverandre lett, vi som har samme agenda i Moss, og jeg er helt sikker på at andre kan få til det samme.

To Brobyggerpriser
Prisen har blitt delt ut siden 1983 av Norske kirkeakademier, tidligere vinnere er blant annet Mari Boine, Vår Frue kirke, Ivar Skippervold og Refugees Welcome Norway. Det er ikke den samme prisen som deles ut av 14. august-komiteen og som i dag ble tildelt Iman Meskini.