Når høstfargene rammer inn kirkene

Ha øynene åpne og kameraet klart. Nå håper vi du vil dele dine gode høst-kirkebilder med oss!

Stemningsfullt og vakkert bilde av Stavern kirke i Larvik kommune, Vestfold fylke og Tunsberg bispedømme. Legg merke til hvor fint fotografen har brukt trær, himmelen og vannet for å ramme inn kirken. Foto: John Nilsen

I sommer fikk vi inn mengder av vakre kirkebilder, som dere delte villig vekk på på Facebooksiden til Den norske kirke - her.

Nå skriver vi september, høsten er her, naturen forandrer seg og rammer inn og omkranser kirkene våre på nye måter. Ta med deg kameraet når du er på vei til gudstjeneste, babysang, formiddagskaffe, korøvelse - eller er ute på tur.

En fotograf-venn sa det det på denne måten: «Det beste kameraet, er det du har med deg...»

Ikke vær redd for å bruke mobilen. Motivene er der. Stopp, se opp, bøy deg ned, gå til siden - eller rundt. Se motivet på nye måter, fra vinkler du ikke er vant til. Kanskje du kan ramme inn kirken med blomster, trær, løv, gjerder - eller skyer?

Kirkene er i en særstilling som kulturminner, og blant de fremste eksemplene innen arkitektur, kunsthistorie og håndverk fra de siste 1000 år. Hvorfor henger det en torsk under taket i Gimmestad gamle kirke?

Og bildene vi tar av kirkene, er det fint å dele. Om du har Facebook,
kan du dele bildene direkte i høst-kirkebilder-tråden - ved å klikke her.

Eller du kan sende bildet på epost til oss.

Informasjon om kirkene

På nettsiden kirkesøk.no finner du bilder av (nesten alle) kirkene. Det ligger også informasjon om faste åpningstider eller kontaktinformasjon for at pilegrimer og besøkende kan avtale tid.

En del av kirkene har små historier knyttet til seg på kirkesøk.no, som gir små glimt inn i en verden befolket av dåpsengler, helgener, fargerike portretter og vakre Kristus-figurer.

Og... husk å ta med kameraet da. Ha en velsignet dag og god tur!

* Høst-kirkebilder deles her.