Jan Otto Myrseth ny biskop i Tunsberg

På Kirkerådets møte i Tønsberg 6. juni ble domprosten i Bergen, Jan Otto Myrseth, tilsatt som ny biskop i Tunsberg bispedømme. Han overtar etter Per Arne Dahl som har sin avskjedsgudstjeneste i Tønsberg domkirke søndag 17. juni. SE VIDEO fra pressekonferansen.

Domprosten i Bergen, Jan Otto Myrseth, blir ny biskop i Tunsberg bispedømme. (Foto: Henrik Guii-Larsen)

- Vi gratulerer Jan Otto Myrseth som ny biskop og vi gratulerer Tunsberg bispedømme og Den norske kirke med ny biskop. Han har et bredt votum i ryggen og er sterkt ønsket som biskop, sier leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum.

- Jeg er ydmyk og takknemlig for den tilliten som er vist meg, og gleder meg til å ta fatt som biskop i Tunsberg, sier Jan Otto Myrseth.

Tunsbergs nye biskop møtte pressen

VideoSe pressekonferansen der Jan Otto Myrseth ble ønsket velkommen som biskop

Sted: Tønsberg domkirke (Storgaten 53, Tønsberg).

På pressekonferansen deltok den nytilsatte biskopen sammen med medlemmene i Kirkerådet.

Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum, introduserte den nye biskopen.
Bispemøtets preses, Helga Haugland Byfuglien, hilste fra Bispemøtet.
Leder i Tunsberg bispedømmeråd, Lill Tone Grahl-Jacobsen, ønsket den nye biskopen velkommen.

Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum sammen med Tunsbergs nye biskop, Jan Otto Myrseth.

Myrseth som nå er domprost i Bergen, har vært prost i Ringerike, sykehusprest på Ringerike og sokneprest i Norderhov. Han har også arbeidet som lærer i homiletikk ved Menighetsfakultetet og som timelærer i det nye testamentet ved Bibelskolen i Oslo.

Etter avstemningsrundene i vår stod disse tre igjen som kandidater til ny biskop i Tunsberg:
Kjetil Haga, domprost i Tønsberg.
Jan Otto Myrseth, domprost i Bergen.
Øystein Magelssen, generalsekretær, Norges KFUK-KFUM.

Biskoper i Tunsberg bispedømme 1948−2018:
Tunsberg bispedømme ble utskilt fra Oslo bispedømme i 1948. Bispedømmet omfatter Buskerud og Vestfold fylker.

Bjarne Skard 1948−1961
Dagfinn Hauge 1961−1978
Håkon Andersen 1978−1990
Sigurd Fredrik Osberg 1990−2002
Laila Riksaasen Dahl 2002−2014
Per Arne Dahl 2014−2018
Jan Otto Myrseth 2018−

Jan Otto Myrseth (t.h.) overtar som biskop i Tunsberg bispedømme etter Per Arne Dahl, som har sin avskjedsgudstjeneste i Tønsberg domkirke søndag 17. jun.

Kirkerådet for Den norske kirke har møte i Tønsberg 6.-8. juni.