Kirkene i Barentsregionen krever klimahandling nå!

Nordområdene rammes særlig hardt av klimaendringer. Samenes landområde, Sápmi, strekker over alle de fire landene, og urbefolkningen i nord opplever at deres tradisjonelle levemåte og tilgang til naturresurser er truet.

Fra møtet i Samarbeidsrådet for kristne kirker i Barentsregionen (SKKB) i Inari, Finland 8.-11. oktober.

I uttalelsen "Det er på tide å handle nå!" fra Samarbeidsrådet for kristne kirker i Barentsregionen (SKKB) 10. oktober, heter det:

- Urfolks meninger, kunnskap og erfaringer er verdifulle i vårt felles arbeid for å møte virkningene av klimaendring. Vi har alle mye å lære fra deres synspunkt.

SKKB som består av kirkeledere fra Russland, Finland, Sverige og Norge, hadde sitt årlige rådsmøte i Inari i Finland 8.-11. oktober. Samenes livsvilkår og samisk kirkeliv var hovedtema.

- Vi opplever alle at situasjonen er bekymringsfull. Særlig i arktiske strøk ser vi allerede konsekvenser av klimaendringene, sier biskop i Nord-Hålogaland, Olav Øygard. Han er leder av SKKB.

SKKB legger til rette for vennskap og kulturutveksling over grensene, møter mellom ungdom fra lokale menigheter og samtaler mellom kirkeledere i Norden og Russland. I over tyve år har de lutherske og ortodokse kirkene på Nordkalotten samarbeidet i Samarbeidsrådet for kristne kirker i Barentsregionen (SKKB). Dette er et “folk til folk” samarbeid mellom gode naboer i nord.

Generalsekretær i Samisk kirkeråd, Risten Turi Alexandersen, deltok på møtet i Inari. Hun mener kirken må minne om at de med minst materielle ressurser og politisk innflytelse ofte er de som rammes hardest av klimaendringene.

- Klimaspørsmålet handler også om rettferdighet, om menneskers likeverd og om rettferdig fordeling av naturressurser. Uttalelsen fra SKKB vektlegger at vi som kristne har fått i oppdrag å forvalte – ikke forbruke – skaperverket, og at arbeid for klima er en viktig del av kirkens oppdrag, sier hun.

Generalsekretær Berit Hagen Agøy representerte Mellomkirkelig råd på SKKB-møtet. Hun gleder seg over det grenseoverskridende initiativet.

- Det er viktig at kirker, på tvers av konfesjoner og landegrenser, går sammen i arbeidet med klimautfordringer. Kirkene har en viktig rolle som moralsk premissleverandør og talsmann for de svakeste i samfunnsdebatten. Kirkene kan også formidle håp i en tid hvor klimatrusselen gjør folk motløse og handlingslammede, sier Hagen Agøy.