Ny runde med Herrens veier

Det danske familiedramaet om en prestefamilie er solgt til 77 land. Skuespilleren som har hovedrollen i Herrens veier har latt seg døpe. Og nå har NRK lagt ut hele andre sesong på sine nettsider. NB: Hvis du gjerne vil se sesong 1 først, bør du IKKE lese denne saken...

Herrens Veier sesong 2: Christian, prostens sønn, har nettopp gitt ut sin andre bestselgende bok. Livet virker som en suksess, men under overflaten er han tynget av en stor skyldfølelse etter tapet av broren August. (Foto: dr.dk)

Herrens veier blir en dramatisk reise mot lyset i andre sesong, som allerede er vist på dansk TV.

I sesong to forflytter vi oss halvannet år fram i tid etter den unge presten Augusts død. Familien Krogh prøver fortsatt å finne tilbake til livet, men hvordan lever man videre, når man har mistet en man har elsket? Alle går gjennom sorgen og tapet på hver sin måte.

Se også: Førstehjelp ved sorg

Fra mørket mot lyset
De ti episodene i andre andre sesong er en bevegelse fra mørket mot lyset. Fra å være splittet, til igjen å finne sammen som en familie. Det nye mennesket i familien, Augusts og Emilies sønn, Anton, er lyspunktet som binder dem sammen. Men under overflaten lurer hemmeligheter og løgner.

Menneskene i familiedramaet søker en ny mening med tilværelsen og finner den kanskje der de minst venter det.

Skuespiller ble påvirket av rollen - lot seg døpe
Lars Mikkelsen har rollen som den på samme tid prinsippfaste og hyklerske prosten Johannes Krogh i TV-serien Herrens veier. Privat har Mikkelsen i alle år ført en livslang indre dialog om kristen tro. Nå røper han i et intervju med Danmarks Radio (DR) at han har latt seg døpe, skrev Vårt Land i oktober.

Lars Mikkelsen vokste opp i en ateistisk familie. Han var likevel mye i kirken, siden han sang i et guttekor ved katolske Sankt Annæ skole i København.

Sesong 2: Johannes Krogh (Lars Mikkelsen) er fortsatt prost i Lindegård kirke. Han sliter fortsatt sterkt etter tapet av sin sønn August, halvannet år tidligere. (Foto: dr.dk)

Se begge sesonger på nett
Fikk du ikke sett første sesong av Herrens Veier, får du en ny mulighet når NRK igjen gjør de ti episodene tilgjengelig på nrk.no fra 8. januar.

I følge dr.dk er er Herrens Veje, med Adam Price som hovedforfatter, solgt til 77 land verden over.

Sesong 2 kommer på nrk.no
– Sesong 2 av Herrens Veier publiseres også i sin helhet, alle de ti episodene, på nrk.no i neste uke, 8. januar, sier Hanne Næss Tremoen, produsent i Livssynsredaksjonen i NRK i Trondheim til kirken.no.

Serien kommer også lineær TV, NRK1, litt senere utpå vinteren.

Hvis du foretrekker å se serien på originalspråket dansk, og klarer deg uten teksting, er både sesong 1 og 2 tilgjengelig på dr.dk.

Se linker til alle nettsidene nederst på siden her.

Elisabeth (Ann Eleonora Jørgensen) er prostens kone. Hun bearbeider sin sorg ved å snakke om August. Og det gjør hun i så stor grad at det er lite plass til ektemannen. (Foto: dr.dk)

Noe du lurer på i en episode?
Den danske Folkekirken har laget en forklarende gjennomgang av hver episode, der de forklarer begreper og det som kanskje er nytt for deg. Første episode i andre sesong omtales som 11. avsnitt. Du finner link til Folkekirkens gjennomgang nederst på siden

Fakta om Herrens Veier

Dansk serie. Originaltittel: Herrens Veje.

Et familiedrama om det moderne menneskes tro og tvil.

TV-serien handler om en prestefamilie, om fedre, sønner, forventninger, kjærlighet og konflikter - og om utfordringer i deres personlige tro.

Serien har så langt fått to sesonger, hver med ti episoder.