Den norske kirkes logo

Den norske kirkes våpenskjold (Olavsmerket) har vært benyttet som kirkens merke, segl eller våpen her i landet siden 1500-tallet.

Logo til Den norske kirke

Øksen er helgenkongens (Olav den hellige) fremste kjennemerke. Øksen står også som merke for Olsok på primstavene, på erkebiskopens mynter og på Nidarosdomens segl. Omkring 1280 ble også løven i riksvåpenet utstyrt med en øks i framlabbene.

Den norske kirkes logo

Den norske kirkes våpenskjold fungerer i praksis som kirkens logo. Farger, typografi og størrelsesforhold må presenteres på en enhetlig måte av kirkens organer.

Olavsmerket kan bare brukes av Den norske kirkes offisielle organer og stillinger under utøvelse av kirkelige tjenester.

Våpenskjoldet Olavsmerket

I nyere tid har Bispemøtet blant annet i 1965 kommet til at Olavsmerket er det samlende symbolet for Den norske kirke. I 1989 ba Kirkemøtet Kirkedepartementet om å foreslå en kongelig resolusjon for å få vedtatt en nytegnet utgave av Olavsmerket som kirkens offisielle våpen. Året etter forelå vedtaket.

Kirkerådet som i 1990 vedtok forskrift for bruk av Den norske kirkes våpen, kan ikke i juridisk forstand pålegge Den norske kirkes lokale organer å bruke kirkens våpen. Men Kirkerådet har myndighet til å instruere dem som velger å bruke våpenet om hvordan det skal brukes.

Se Forskrift for bruk av Den norske kirkes våpen  - vedtatt av Kirkerådet 8. juni 1990