Lover og regler

På denne siden finnes oppdaterte lenker til lover og regler som gjelder for Den norske kirke. Flere av lenkene under går direkte til www.lovdata.no. Nettsiden oppdateres forløpende av Kirkerådets juridiske avdeling.

DEL I - Grunnloven, trossamfunnsloven og kirkeordningen

DEL II - Kirkelig regelverk mv.

1 Gudstjenester og kirkelige handlinger

2 Tilsettinger

3 Tjenesteordninger mv.

4 Valgregler mv.

5 Virksomhetsregler for de kirkelige rådene mv.

6 Regler mv. for møter, råd og utvalg

7 Kirkelig inndeling, kategorialmenigheter og valgmenigheter mv.

8 Bestemmelser vedr. kirken, kirkelig inventar og utstyr

9 Gravferd

10 Vigsel

11 Økonomi og regnskap

12 Kirkelige registre

13 Arkiv

14 Andre bestemmelser

Del III - Annen alminnelig lovgivning

15 Lover

Lovsamling for Den norske kirke (2017)

Lovsamling for Den norske kirke (2017), ble utgitt av Kirkerådet i trykt format. Denne er ikke oppdatert med lov- og regelendringer siden utgivelsen. Siden den gang er bl.a. kirkeloven opphevet og trossamfunnsloven og kirkeordningen for Den norske kirke har trådt i kraft. Oppdatert regelverk finnes ovenfor.