Hvem gjør hva, hvor og hvordan?

Det skal ikke mye tekst til for engasjere, et par linjer og et godt bilde. Det å bruke bilder i artikler eller Facebook-innlegg kan forbedre engasjement og delinger, spesielt i sosiale medier. Vi ønsker å fremkalle følelser, fortelle en historie og formidle et budskap. Vi må, via kanalene nevnt nedenfor, få den frivillige til å se at det er et behov for nettopp han eller hun.

Foto: sasint, pixabay.com

Husk:

1. Vær utadvent, åpen og inviterende
  2. Lokalt forankret og godt koordinert
  3. Spre informasjon, det blir aldri for mye
  4. Delta i lokalsammfunnet, vær synlig

Hvem gjør?

Stab: Noen må stå som ansvarlig

For hvem?

Målgruppe:

• Hvem ønsker du å nå?
  • Hvorfor er det du har å fortelle relevant for målgruppen?
  • "Hva vil de høre og hva trenger de å vite?"

Hvorfor?

Synlighet og profilering er viktig å jobbe med. Profilering handler om å skape og opprettholde image og identitet. Dette krever en bevissthet fra dere som stab og menighet om hvordan dere ønsker å framstå. Hva slags profil dere har og hvilket inntrykk dere ønsker at omverdenen skal ha av dere.

Det handler om å skape seg en historie, og om å etterlate seg et ønsket inntrykk. Hva er din menighets profil? Sett gjerne opp punkter for å klargjøre for dere selv hvilke spesifikke oppgaver dere trenger frivillige til.

Hvor og hva kan vi dele - plattformer for profilering

Menigheten og kirkens lokaler

Plakater og flyere i våpenhus og på oppslagstavler, kunngjøringer, menighetsblad og i de konkrete arrangementene de potensielle frivillige deltar på.

Lokalsamfunnet

Butikker, aviser, lokalblad og oppslagstavler i boretslag.

Nettside

• Nyhetsartikler, portrett av frivillige (alle typer frivillige, vis bredde)
  • Arrangementer som medarbeiderfester eller frivillighetsfeiring
  • "Stilling ledig"
  • "Dette gikk du glipp av" - nyhet
    • Vis hva som skjer, ikke bare hva som kommer.
    • Senk terskelen for deltakelse ved og i etterkant vise de gode sidene ved arrangementer menigheten/frivillige er med på.

85,5 % av nordmenn over 18 år har profil på Facebook. Mer om digitale kanaler på kirken.no.

(Kilde: Ipsos)

Når bør vi dele? Hvem når vi?

• Post når målgruppen din våkner, slik at du når dem før dagens to do-liste får fokus.
  • Post når det er sannsynlig at de tar seg en pause/lunsj, f.eks kl. mellom 11-14.
  • Hvis målgruppen din befinner seg i Oslo eller andre steder der det er sannsynlig at de bruker offentlig kommunikasjon – post når de er på vei hjem fra jobb kl.16-17.
  • Post rundt kl. 19-21 når alle dagens gjøremål er unnagjort.

(Kilde: Turbo kommunikasjon)

Hvordan
Kontakt via Facebook:

• Menigheten bør ha en Facebook-side som er åpen, mens de frivillige har lukkede Facebook-grupper med ansvarlig administrator forankret i menighet/stab.
  • Både i Facebook-grupper og sider kan man planlegge innlegg. Dette gjør administrasjonen mye enklere og man kan sette av en bestemt tid hvor man legger inn innlegg for god tid fremover.

Facebook-side:

• Menighetens liv skal postes her. Gjerne hva som kommer og hva som har skjedd. Ikke glem å vise hva som skjer.
  • Her deles stoff for at følgere skal lese, klikke og dele videre. Del gjerne fra nettsiden via Facebook for å trekke trafikk.
  • Terskelen for å sende en melding på Facebook er lav. Pass på at det er mulighet for å ta kontakt/sende melding på menighetens Facebook-side.
  • Husk samtykke til bilder hvor frivillige kan idenntifiseres.

Facebook-grupper:

• Det kan være nyttig å ha en gruppe for hvert fagfelt. For eksempel: Babysang, Konfirmantledere, Konfirmanter, Gudstjeneste-team og lignende.
  • Ha også en generell gruppe som kan brukes som en oppslagstavle, «Vi mangler en kake til kirkekaffen» eller «Kan noen være tekstleser på søndag?».