Plakater

Budskap og layout må være tydelig. Du har tre sekunder for å fange oppmerksomheten. Tydelig overskrift, kort og beskrivende tekst er viktig.

Foto: Colin Behrens

Plassering

Vær kreativ. Vil man nå andre enn de som vanligvis går i kirken, må man også være synlig utenfor kirkerommet. Bruk lokale butikker og kjøpesentre med oppslagstavler og lignende.

På menighetens nettside eller Facebook-side kan man bruke plakater som illustrarsjoner, men skriv alltid informasjonen som står i plakaten som ren tekst i tekstfelt. Dette er vi pålagt å gjøre slik at blinde og svaksynte, og andre, kan få samme tilgang til informasjonen vi deler.

Det er ikke lov å stifte plakater opp på lyktestolper, dette kan medføre bot.

Utseende

Sørg for at tekst og bilde henger sammen i uttrykk:

• Gode illustrasjoner, bilde skal tilføre teksten informasjon og omvendt
  • Ryddig fontbruk (bruk kun en skrifttype)
  • Nok “luft”
  • Naturlig leseretning er fra venstre til høyre og fra topp til bunn
  • Pass på at bilder og figurer ikke forstyrrer tekstflyten
  • Overskrift bør være synlig på tre meters avstand
  • Svart skrift på hvit bakgrunn er best – for de fleste
  • Unngå rastrert bakgrunn for viktig tekst
  • Ikke press sammen eller strekk teksten for å få en rett høyremarg. La heller høyremargen være ujevn
  • Bruk store bokstaver bare der det naturlig hører hjemme – eks. i overskrifter