- Viktig med skolering av nye fellesråd

I januar og februar ble alle nye fellesråd i Nidaros bispedømme skolert i lover, regler, ansvar og roller. I slutten av februar var representanter for fellesrådene i Trondheim og i Stjørdal samlet i Trondheim.

Fagdirektør i Hovedorganisasjonen KA, Harald Askeland,  holdt kurs for fellesrådene i Trondheim.

Kursene til fellesrådene ble holdt i regi av Hovedorganisasjonen KA, og i Trondheim var det fagdirektør Harald Askeland som holdt kurset.

- Viss vi skal ha en landsdekkende og demokratisk folkekirke, som tar viktige beslutninger i samfunnet, så er det viktig at vi skolerer dem.

Askeland reiser rundt i hele landet for å kurse fellesråd. I Trondheim samlet han representanter for fellesrådene i Trondheim og i Stjørdal. Askeland forteller at målet er at de som sitter i fellesrådene skal skjønne ansvaret og oppgavene.

- De skal forstå at de er ansvarlige og representerer en viktig tjeneste i kirken. Det er viktig at de tar dette ansvaret, skjønner arbeidsfordelingen mellom dem og daglig leder og har oversikt over ansvarsfeltet sitt, utdyper han.

Harald Askeland, fagdirektør i Hovedorganisasjonen KA.

Han har noen råd til fellesrådene.

- Det er viktig å avklare ansvar og gjensidig forventninger. Lederen av fellesrådet må også ha en god og tett dialog med kirkevergen om saker som skal opp i rådet.  Jeg vil også råde dem til å arbeide med selve formen på arbeidet- det er viktig å ha en god dialog og finne måtar å diskutere ved uenighet. Det er også lurt å ta viktige saker tidlig i møtene, avslutter han.

Leder for fellesrådet i Trondheim, Odd Anders With.

Nyttig informasjon

Odd Anders With ble valgt til ny leder av fellesrådet i Trondheim i fjor.  Han syntes det var nyttig med repetisjon og oppdatering av lover og regler.

- Jeg er kjent med veldig mye fra før, men det var nyttig med repetisjon og oppdatering av regelverk. Det skaper trygget.

Stiftsdirektør Steinar Skomedal var også en av kursholderne.

With er godt kjent med kirken gjennom sitt vikre som statsekretær og politiker for Krf, daglig leder i Kirkens bymisjon og som menighetsrådsleder i Byåsen menighet.

- Jeg foreberedte meg ved å lese gjennom håndboka for menighetsråd og fellesråd, men jeg tror jeg tar med meg mye nyttig kunnskap fra tidligere erfaringer gjennom jobb og verv.