Vandringen Pilgrims Crossing Borders, som går fra Nidaros til Jerusalem, er i full gang.

Vandringsstafetten "Pilgrims Crossing Borders" ble høytidelig sendt ut fra Nidaros domkirke av domprost Ragnhild Jepsen den 22. april 2015. Pilegrimsstaven skal føres helt til Roma av lokale Pilegrimsforeninger gjennom hele Europa. Etter en flytur til Det hellige land blir det så vandring fra Nasaret til Jerusalem. Koret Schola Santae Sunnivae og TrondheimSolistene beriker vandringen med kulturbidrag både i Trondheim, Roma og i Det Hellige Land. Tormod Tvete Vik har komponert et verk bygd på salmetoner fra de landene Pilgrims Crossing Borders vandrer gjennom. Dette ble urframført i Nidarosdomen og vil hilse pilegrimene velkommen både i Roma og i Jerusalem.

Håkon Gullvåg har laget et reisealter for denne vandringen. Midtstykket er nå båret av pilegrimsprest Einar Vegge fra Trondheim til Oppdal. Det framstiller en Hellig Olav som lar seg prege av landskapet og lokalsamfunnene han går gjennom. Prosessen og preget bildet får av bruken under vandringen, er tenkt inn som en del av kunstverket. Altertavlen tas i sin helhet i bruk i Nidarosdomen, i Rennebu kirke, i Roma og i Det hellige land.

Biskop Tor Singsaas deltok på dagsvandring og seminar i Rennebu. Han vil også være med på en pilegrimsgudstjeneste ved vandringens på Jesu dåpsstedet i Jordandalen, ved vandringens slutt. Pilgrims Crossing Borders skaper engasjement og gode møter mellom mennesker ettersom lokalbefolkning deltar i stafetten når den går gjennom deres bygder og byer. Skoleklasser, foreninger, ordførere og pilegrimsentusiaster er sammen i solidaritet og forståelse på vei mot urpilegrimsmålet Jerusalem