Kirkens tilbud til deg etter begravelsen

Ved sorg og dødsfall har vi mennesker ulike behov og reaksjoner. Det er det rom for i kirken, og du er ikke alene. Kirken har lang erfaring og ønsker å være der for deg og de rundt deg som trenger støtte i det vonde.

Det stilles ingen krav for å benytte seg av kirkens tilbud i sorgen og det er helt gratis. Foto: Malin Longva/Den norske kirke

Når noen nær deg har gått bort eller ligger for døden kan det oppstå mange tanker og følelser. I kirken er ansatte vant til å møte mennesker i alle livssituasjoner og som må håndtere ulik sorg. Velkommen til kirken for støtte i situasjonen du står i.

Kort om kirkens tilbud til deg som står tett på et dødsfall

• Kirkens ansatte har utdanning og erfaring i å møte mennesker i mange ulike sorgsituasjoner.
  • Dødfallet kan være kort eller lenge siden. Du kan også bruke kirkens tilbud før dødsfallet har inntruffet.
  • Sorgen kan kjennes komplisert eller enkel, forventet eller plutselig.
  • Relasjonene til dere som skal samarbeide eller møtes om begravelsen kan både være nær og god, eller fjern og vanskelig.
  • Du trenger verken være medlem, aktiv i kirken eller troende for å benytte deg av kirkens tilbud i sorgen.
  • Det er ikke nødvendig å ha en diagnose eller henvisning for å få tilbud fra kirken. Det føres ikke journal og det eksisterer ikke venteliste.
  • Kirkens tilbud til deg i sorg er helt gratis.
  • Ikke nøl med å ta kontakt med kirken for en samtale.

Sorgsamtalen for deg som planlegger begravelse – om livet og det praktiske

Etter at et dødsfall er meldt til kirken, blir du som pårærende tatt kontakt med av kirken. Du får en invitasjon til en samtale, som ofte blir kalt sorgsamtale eller sørgesamtale. Samtalen handler om personen som nylig er død, og en første planleggingsprat om begravelsesseremonien.

Det er egne rammer og betingelser for denne sorgsamtalen for deg som er ansvarlig for en begravelse. Les mer om sorgsamtale i forbindelse med begravelse her.

Finn de ulike tilbudene under.