Sier nei til prostifellesråd

Hamar bispedømmeråd sier nei til prostifellesrådsmodellen som er foreslått av Müller-Nilsen-utvalget. Leverer eget forslag til organisasjonsmodell for Den norske kirke.

Hamar bispedømmeråd 2019 - 2023. Foto: Halvard Bjørkås/Hamar bispedømme

Forslag til ny organisering av den norske kirke er ute til høring, og ble behandlet av Hamar bispedømmeråd i møte 8. november 2021.

Ønsker å ta vare på forholdet til kommunene

Et stort flertall (åtte mot en) i Hamar bispedømmeråd sier nei til forslag om prostifellesrådsmodell og vil beholde fellesråd på kommunenivå.

Bispedømmerådet anser at forholdet til kommunen er særs viktig for kirken lokalt. Rådet ønsker at fellesrådene gjøres til fellesorgan for både soknene og rettssubjektete for Den norske kirke. Slik kan alle ansatte i lokalkirken, inkludert prestetjenesten, legges under felles styring og ledelse lokalt.

Dette vil også ivareta at alle ansatte i kirken får en felles arbeidsgiver ved rettssubjektet for Den norske kirke.

Hele høringsuttalelsen finner du her

Vil organisere kirken på en ny måte

Siden 2005 har Kirkemøtet i Den norske kirke hatt som mål å samle arbeidsgiveransvaret for alle som jobber lokalt i kirken. I mars 2021 leverte Müller-Nilssen-utvalget sin utredning om hvordan dette kan se ut med en organisering på prostinivå.

Organisering på prostinivå er nå utredet og sendt til høring. Målet med høringen er å se om modellen kan legges til grunn for å tegne ut en ny kirkelig organisering av Den norske kirke.

Hele høringsforslaget kan du lese her.

Høringen går til menighetsråd, kirkelige fellesråd, KA, arbeidstakerorganisasjoner på KA-området, utdannings- og forskningsinstitusjoner mfl.

Høringsuttalelser fra det offentlige finner du her.

Se andre høringsuttalelser i lenker under (oppdateres).

Høringsfrist er 1. desember.