Nyhetsbrev mai 2024

Vi er alle i samme båt, og i mai handler nyhetsbrevet om inkludering, ungdomsleir, visitas i Søndre Land, utdanning i frivillighet, forestilling om skeives liv og tro og jakten på de gode historiene fra fine kirkefolk.

Tro og lys er et inkluderingstiltak i Kongsvinger. Menigheten jobber aktivt med inkluderende fellesskap for ulike målgrupper. Foto: Kirken i Kongsvinger

Til alle kirkens ansatte og folkevalgte i Hamar bispedømme!

Mange heiser regnbueflagg i juni, og markerer PRIDE for skeiv kjærlighet og mangfold. PRIDE oppsto som en minnemarkering for det som regnes som starten av kampen mot undertrykking og usynliggjøring av homofile.

For oss som jobber i kirken er det en fin mulighet til å synliggjøre og gi frimodighet til folk som er blitt diskriminert, forfulgt eller faller utenfor fellesskapet av andre grunner. Derfor slår vi et slag for inkludering i mai.

UNG - 24

Det blir ungdomsleir for ungdom og unge voksne mellom 15 ( etter konfirmasjon) og 30 år i år også. Leiren blir på Jorekstad på Fåberg 8. – 10. november. Ungdomsrådet utfordrer ansatte til å snakke med årets konfirmanter om dette tilbudet. Det vil bli lagt ut løpende informasjon på ungdomsting.no og instagramkontoen «unghamarbispedømme» i tillegg til at det vil bli sendt ut mail med informasjon til ansatte.

STEMMER FRA FOLKEKIRKEN

Vi har veldig mange flotte folk i kirken, med en historie og en evne og vilje til å fortelle. Det kan være historier andre vil kunne kjenne seg igjen i, kanskje også være til hjelp for andre når livet butter imot. NRK har en serie som heter «Øyeblikket». De vil gjerne ha tips. Det er en fin anledning til å løfte fram stemmer fra folkekirken. Er det noen du har i tankene? Send noen linjer om vedkommende til undertegnede og jeg tar kontakt før jeg eventuelt tipser videre.

GLIMT FRA VISITAS

Denne uka er biskopen på visitas i Søndre Land, i Hadeland og Land prosti.

Første kveld inviterte menigheten til kirkefest for barn i Hov kirke.

Hele visitasprogrammet kan du lese her

Foto: Belinda Jørandli Rudsengen.

Følg gjerne Biskop Bonden på Facebook

FRIVILLIGE - DEN STØRSTE RESSURSEN

Vi har ti ganger så mange frivillige som ansatte i kirkene i Hamar bispedømme. Hvordan kan ansatte, frivillige og folkevalgte samvirke for å få best mulig tilbud lokalt?

Sammen med MF og Borg BD tilbyr vi nå studiet «Frivillighet og samskaping i menighet og lokalsamfunn».

Undervisningen er på nett med to samlinger i Hamar over to dager, fordelt på studieåret 2024/2025

Søknadsfrist: 15. juni.

Krav om generell studiekompetanse eller tilsvarende.

OM SKEIVES LIV OG TRO

Tilbud om gratis forestilling fra VAKE – kirkelig ressurssenter mot seksuelle overgrep. Forskning viser at skeive i religiøse samfunn har dårligere psykisk helse enn beforkningen ellers. VAKE vil gjennom forestillingen bidra til kunnskap, mildne polarisering, bidra til tryggere rom og åpen dialog. Les mer i vedleggene.

MÅNEDENS ROSE

Hvordan kan vi bidra til inkluderende fellesskap for alle?

Hjerte-café med språktrening, tro og lys-fellesskap og felles måltider er bare noe av det Kongsvinger menighet gjør for å skape møteplasser for alle.

«- Hver mandag ønsker vi velkommen til vårt flerkulturelle Hjerte Café i Herdahlsalen», sier diakonmedarbeider i Kongsvinger Heidi Iren Pettersen. Mellom 10 og 15 personer pleier å komme, der eldste gjest er 93 år og etnisk norsk. Pettersen forteller at de nå også har startet et «mangfoldkor» som en del av norskopplæringen. I løpet av to formiddagstimer spiser de sammen, øver på norsk gjennom bøker og spill og har leker for barna. Ukrainske bibler til utdeling har de også. – Det er en veldig hyggelig stund, sier diakonmedarbeideren.

I Roverud kirke møtes Tro&Lys-fellesskapet til middag og gudstjeneste en gang i måneden. «-Vi pleier å innlede til gudstjeneste med det vi kaller deling», forteller diakon i Kongsvinger Trygve Meldalen. Her gis det rom for å fortelle stort og smått fra livet der det er plass til både sorger og gleder. Det tennes lys for hver enkelt, og de har bønnevandring og kirkekaffe.

«Tro&Lys sin tilstedeværelse har vært og er en profeti siden de mest sårbare mennesker ofte blir avvist, forsømt og regnet som unyttige. Deres profeti er til og med mer viktig i dag, å kjempe mot avvisningskulturen», pave Frans.

Vi heier på Kongsvinger og andre gode inkluderende fellesskap!

Med ønske om fine sommermåneder, og happy PRIDE fra alle oss på bispedømmekontoret!

Du finner alle nyhetsbrev samlet her