Forventning og glede framfor Kirkemøtet

-Strategidiskusjoner handler om overordnede veivalg og om vår identitet som kirke. Det sier Gunhild Tomter Alstad som leder Bispedømmerådet i Hamar. Hun er en av ti som representerer Hamar bispedømme til Kirkemøte i Trondheim. Det årlige Kirkemøte samler 115 delegater fra hele Den norske kirke. Kirkemøtet består av medlemmene i de elleve bispedømmerådene pluss Bispemøtets preses og leder av Samisk kirkeråd.

Gunhild Tomter Alstad er leder av Hamar bispedømmeråd og deltar på årets Kirkemøte

Her gjøres det vedtak som kan få mye å bety for praksisen i lokale kirker landet over. Fra nyere tid kan kanskje vedtaket om likekjønnede ekteskap stå som et eksempel på dette.

I år skal Kirkemøte behandle en litt kortere saksliste enn vanlig. Men valg og strategi for Den norske Kirke i årene som kommer er blant det som skal behandles.

Trond Rønning ble i 2019 innvalgt i Hamar bispedømmeråd for første gang. Det betyr at årets Kirkemøte er hans første. Hvordan ser så hans førstereisforventninger ut?
«Siden det er mitt første kirkemøte, er usikkerheten stor i forhold til forventning. Forventningen ligger mye i at jeg mener vi har behov for å gjøre folkekirken tydeligere på betydningen av at Jesus døde og sto opp for mine synder. At vi daglig må leve i dåpens omvendelse.»

Årets Kirkemøte skulle egentlig holdes i april. Koronaen satte en stopper for tidspunktet, men ikke selve gjennomføringen. Høstens møte vil ha kortere saksliste og tydeligere smittevern enn tidligere år.

Finn Ragnvald Huseby er blant Hamar bispedømmeråds delegater på møtet. Han setter pris på at Kirkemøtet nå kan avholdes, selv om det bli litt annerledes i form enn tidligere år.
«Jeg er glad for at vi nå får til Kirkemøte med de deltakerne som ble demokratisk valgt i 2019. Koronasituasjonen gjør at dette må bli et enklere møte enn vanlig, men det er riktig å få gjennomført valg av de som skal inn i kirkelige organer for denne valgperioden.

Åpningen skjer torsdag ettermiddag 8. oktober, med tale av Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum. Preses Olav Fykse Tveit og statsråd Kjell-Ingolf Ropstad hilser også Kirkemøtet. Møtet avsluttes søndag 11. oktober med festgudstjenste i Nidarosdomen, der også Kongehuset vil være tilstede. Denne festgudstjenesten vil bli direkte overført på NRK TV kl 11.

For delegatene fra Hamar bispedømme blir valg til Kirkeråd og strategi for Den norske Kirke viktig, sier leder av Hamar bispedømmeråd, Gunhild Tomter Alstad.

«Strategien gir den overordnede retningen for Den norske kirke nasjonalt, regionalt og lokalt framover.»